SLUTT: 2023 blir siste salgsår for en rekke populære Mercedes-modeller i Norge. Blant andre C-Klasse og E-Klasse er snart ved veis ende.
SLUTT: 2023 blir siste salgsår for en rekke populære Mercedes-modeller i Norge. Blant andre C-Klasse og E-Klasse er snart ved veis ende.

Skal stoppe salget av flere storselgere

Siste salgsår for E-Klasse og en rekke andre modeller.

Familiebilene, C-Klasse og E-Klasse, har vært blant bestselgerne til Mercedes i en årrekke. Sistnevnte kjenner mange som en god, gammel taxi-traver.

I dag sprakk nyheten, som nok vil overraske mange: 2023 blir det siste året Mercedes kommer til å selge de legendariske modellene i Norge, altså E-Klasse og C-Klasse.

En rekke andre modeller, med fossilmotor, har også sitt siste salgsår i år.

LEGENDE: E-Klasse har vært med oss helt siden 1953. Nå er det snart slutt for modellen i Norge.
LEGENDE: E-Klasse har vært med oss helt siden 1953. Nå er det snart slutt for modellen i Norge.

Kutter syv modeller

Det er litt over ett år siden toppsjefen i Mercedes-Benz AG, Ola Källenius, uttalte at Mercedes-Benz personbil forbereder seg på å bli helelektrisk innen slutten av tiåret.

Nå akselererer den norske organisasjonen overgangen ved å fase ut en rekke modeller med fossil drivlinje.

Allerede i år forsvinner kompaktmodellene A- og B-Klasse, GLA, GLB og CLA, samt de større C- og E-Klasse.

– Mercedes-Benz satser for alvor på fremtiden og fremskynder målet med å bli helelektrisk. Gjennom stadig flere elektriske modeller, og konsepter som VISION EQXX, viser ingeniørene hos Mercedes-Benz at også fremtiden vil kunne by på banebrytende modeller med enestående rekkevidde, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos importøren Bertel O. Steen.

Test Mercedes E-Klasse: Dette er terningkast 6

MINSTEMANN: Også A-Klasse kjører inn i sitt siste salgsår i Norge.
MINSTEMANN: Også A-Klasse kjører inn i sitt siste salgsår i Norge.

Bredt utvalg

Fra 2025 vil alle nye plattformer fra Mercedes-Benz være elektriske, og kundene vil kunne velge et elektrisk alternativ for hver modell selskapet produserer. Det vil være en dedikert arkitektur for kompakte personbiler, en for mellomstore til store personbiler, en for høyytelsesmodeller fra AMG og en for lette nyttekjøretøy.

MB.EA vil dekke alle mellomstore til store personbiler og etablere et skalerbart modulsystem som den elektriske ryggraden for fremtidens EV-portefølje.

AMG.EA vil være en dedikert ytelsesplattform for elektriske kjøretøy som adresserer ytelsesorienterte Mercedes-AMG-kunder.

VAN.EA innleder en ny æra for spesiallagde elektriske varebiler og lette nyttekjøretøy som vil bidra til utslippsfri transport.

Ny familieracer – men ikke sikkert den kommer til Norge

FREMTIDEN: Den er elektrisk, det tar Mercedes Norge på alvor.
FREMTIDEN: Den er elektrisk, det tar Mercedes Norge på alvor.

Porteføljen vokser

Den elektriske porteføljen til Mercedes-Benz vokser i raskt tempo, og allerede nå kan kundene velge mellom hele syv elektriske personbilmodeller. I løpet av sommeren 2023 vil vi kunne se enda en ny modell på norske veier, nemlig EQE SUV.

I 2021 var andelen elbiler for Mercedes i Norge på 64 prosent, og i 2022 står de for hele 82 prosent av registreringene, noe som viser at høyest andel går på strøm.

– Med bakgrunn i målsettingen om elektrifisering fra fabrikkens side er det naturlig at vi i Norge nå akselererer ambisjonene ettersom vi har et marked som gjør det mulig. Samtidig er det viktig å huske på at noen fremdeles har behov for et alternativ til helelektrisk. Dette gjelder særlig de som ønsker en viss størrelse på bil, og som bruker den over lengre strekninger hvor ladenettverket fremdeles ikke er tilstrekkelig. Derfor viderefører vi for eksempel GLC SUV som nå lanseres som ladbar hybrid med elektrisk rekkevidde på hele 130 km, avslutter Myhre.

Vi har kjørt det nye Mercedes flaggskipet EQS SUV

Flaggskipet – denne får du fortsatt med dieselmotor: