Oppdateringer gjør at nye elbiler kan forbedres og finpusses lenge etter at de har forlatt fabrikken. Nå er det tid for en skikkelig «høst-oppdatering» på Skoda Enyaq
Oppdateringer gjør at nye elbiler kan forbedres og finpusses lenge etter at de har forlatt fabrikken. Nå er det tid for en skikkelig «høst-oppdatering» på Skoda Enyaq

Skal gå lengre og lade raskere – uten at det koster eierne noe

Skoda ruller ut oppdateringer på sin Enyaq.

Tidligere var det ikke så mye som kunne endres på en bil etter at den hadde forlatt fabrikken. Men med elbilenes inntog i markedet har det definitivt forandret seg.

Veldig mye handler nå om programvare og oppdateringer. Dette gjør at en rekke egenskaper kan forandres og forbedres underveis i livsløpet til bilen.

Noen av dem som får merke det, er de som har kjøpt Skodas elbil, Enyaq. I høst får de innkalling til oppdatering av ny programvare.

Lengre rekkevidde

– Forhandlerne starter innkalling av de første kundene i løpet av september, og deretter fortløpende gjennom høsten. Kundene vil oppleve lengre rekkevidde, i tillegg til en rekke forbedringer i bilens programvare, sier Thomas Meiner, som er direktør for Skoda i Norge.

Her er det blant annet snakk om endringeer i programvare på head-up-display og ryggekamera. Det vil også bli enklere å bytte mellom funksjoner som for eksempel Adaptive Cruise Control (ACC) og Travel Assist. Det er også gjort forbedringer i Skodas Connect online services, som skal gjøre tjenesten enklere og mer intuitiv å bruke.

Bruker milliarder på utstyr ingen vil ha

Enyaq kom først som tradisjonell SUV, deretter kom Coupe-utgaven med mer fallende taklinje og sporty design.
Enyaq kom først som tradisjonell SUV, deretter kom Coupe-utgaven med mer fallende taklinje og sporty design.

Sparer mye tid

– Gjennom oppdateringen vil dessuten bilen få mulighet til å gjøre fremtidens oppdateringer over-the-air, det vil si at bilene ikke nødvendigvis trenger å besøke verksted for nye oppdateringer, forklarer Meiner, i en pressemelding.

Det siste er noe svært mange bilprodusenter satser på. Så lenge bilen er koblet til nettet, er det mulig å gjøre oppdateringer av programvaren, for eksempel på nattestid. Praktisk for eierne, samtidig som verkstedene naturligvis sparer mye tid.

Snart kan bilen din se slik ut innvendig

Etter den nye oppdateringen vil Enyaq kunne ta imot senere oppdateringer trådløst, for eksempel hjemme på gårdsplassen.
Etter den nye oppdateringen vil Enyaq kunne ta imot senere oppdateringer trådløst, for eksempel hjemme på gårdsplassen.

Tar fem timer

Med oppdatert programvare øker maksimal ladekapasitet til 120 kW for Enyaq med 62 kWt batteri, og til 135 kW for biler med 82 kWt batteri.

Selve oppdateringen vil ta cirka fem timer, og er kostnadsfri for kundene. Alle nye Enyaq og Enyaq Coupe produseres og leveres for øvrig nå med ferdig oppdatert programvare.

Kald på fingrene? Nå kan du abonnere på varme i rattet

Se video av Enyaq Coupe under: