Det er delte meninger blant dem som eier første generasjon Volvo XC90. Det merker vi også godt i 'Eierne mener' her på Broom.
Det er delte meninger blant dem som eier første generasjon Volvo XC90. Det merker vi også godt i "Eierne mener" her på Broom.

Skal aldri kjøpe den igjen: – Et pengesluk

Det er delte meninger om første generasjon Volvo XC90.

Det vakte oppsikt da Volvo lanserte første generasjon av sin store SUV XC90 i 2002. Volvo-entusiaster gikk mann av huse for den nye flotte bilen, som var bygget på samme plattform som blant annet S80 og V70/XC70. Motorene var fra starten 5- eller 6-sylindret – og få år senere kom også en V8-versjon.

Andre generasjon dukket opp i 2014 som en helt nydesignet bil, og etter hvert ble XC90 også tilgjengelig som en ladbar hybrid – T8 – med høy effekt og ytelser deretter. XC90 har alltid vært å finne i høyere prisklasse, men salgstallene har likevel vært hyggelige for forhandlerne. Ikke minst gikk andre generasjon som varme wienerbrød etter lanseringen.

Dette var drømmebil - sjekk prisen nå

Hva mener eierne?

XC90 første generasjon levde lenge uten store ytre og innvendige forandringer, men med stadige forbedringer og oppgraderinger teknisk.

Tidlige modeller, 2003 – 2006, ligger nå ute med priser fra under 20.000 – til ca. 70.000 kroner på bruktmarkedet, avhengig av kjørelengde og tilstand. Dette betyr at Volvo XC90 er innen rekkevidde for svært mange. Tyngden av denne modellen som ligger til salgs, er imidlertid nyere årganger med priser som i noen tilfeller passerer en million.

Så er spørsmålet om tidlige årganger av bilen kan sies å være et smart kjøp brukt?

For å finne ut litt mer om det, har vi gått til seksjonen her på Broom som heter «Eierne mener.»

Volvo XC90 har vært en suksess fra første dag.
Volvo XC90 har vært en suksess fra første dag.

Fornøyd gjeng

Her har mer enn 11.000 norske bileiere lagt igjen en vurdering av sin bil. Noen med korte kommentarer i tillegg – andre igjen utdyper mye om hvordan eierforholdet har vært.

Hva mener så de som eier første generasjon XC90 om bilen sin? De aller fleste er veldig godt fornøyd, selv om det finnes noen unntak. Bilen oppnår en gjennomsnittskarakter på 7,7 av 10 oppnåelige poeng.

Egentlig skulle salget falt - i stedet er det motsatt

Glade og fornøyde

«Veldig fornøyd, trygg og sikker familiebil. Ingen større problemer.»

«God, sikker og komfortabel bil, med et noe for høyt forbruk i forhold til ytelse.»

«9 av 10. Vet det er ujevn kvalitet på XC90, men jeg har heldigvis truffet innertier.»

«Glad i bilen. Har kjørt den i 14 år. Sikker, komfortabel, godt utstyrt, fantastisk familiebil.»

«Fantastisk, praktisk langturbil. Fortsatt like vital.»

Klikk her for å lese hva alle eierne av Volvo XC90 mener

Ikke alle var fornøyd med XC90. Foto: Skjermdump
Ikke alle var fornøyd med XC90. Foto: Skjermdump

Ikke bare ros

Men alle er likevel ikke like begeistret:

«Forbannet dritt ut av en annen verden! Når vi får solgt dette pengesluket skal vi ALDRI ha en sånn bil igjen.»

«Trafikksikker bil med en del småfeil og nykker.»

«God bil, men mange og dyre reparasjoner.»

«Antall kvalitetssaker overskygger gleden en skal ha med denne typen bil.»

Dette er rett og slett terningkast 6

Mer på hjertet

Noen eiere har mer på hjertet enn andre, se bare her:

«Dette var en XC90 med manuelt gir. Utrolig fornøyd med bilen, men savnet automat. Solgte den på grunn av den nye XC90 som var på vei, og var redd verditapet ville bli enda større når den kom på markedet. Mange lange familieturer med denne bilen, savner den faktisk fortsatt. I de to årene vi hadde bilen var det ingen feil med den.»

«En av de beste bilene jeg har hatt. Har bare hatt et problem med XC90, og det var et hjullager bak. Det ble dyrt – men ellers var det en fantastisk bil å kjøre, ekstremt bra på vinterføre; kjørte terreng med den også. Savner den bilen – elsker Volvo!»

«Gått veldig langt, over 300.000 km, hundre prosent driftssikker bil!»

«Ligg unna, alt går i stykker hele tiden! Ikke en eneste EU-kontroll eller service uten 20.000–30.000 til klosser, skiver, stag, foringer, hjullager, oppheng etc. etc. I tillegg mange kostbare reparasjoner etter ca 70.000 kilometer på servostyring, Haldex, dempere, elektronikk, ryggesensorer, viskere/spylere, takluke, oljelekkasje fra turbo etc. Egentlig virket vel firehjulstrekken aldri i løpet av de sju årene jeg eide denne bilen.»

Med andre ord: Her er det virkelig store forskjeller ute og går. Det sier nok også litt om at det kan være lurt å spørre og grave litt før du eventuelt kjøper en bil som dette.

Det ble tidlig klart at kvaliteten på første generasjon XC90 var ujevn. Dessverre virker det også som problemene ikke blir borte selv om bilen har vært mye på verksted og byttet deler.

Her kan du lese mer om Volvo XC90 i Brooms bruktbilguide

Nå håper vi du vil dele dine bilerfaringer med Brooms lesere. Klikk her - så får du se hvordan du gjør det:

Video: Her tester vi denne generasjonen XC90