Bare fire eksemplarer av den nye Londontaxien skal ha kommet til Norge. Dette var det aller første – nå er bilen til salgs. Foto: Privat.
Bare fire eksemplarer av den nye Londontaxien skal ha kommet til Norge. Dette var det aller første – nå er bilen til salgs. Foto: Privat.

Sjeldne saker i Norge – nå får du den til under halv pris

Dette er den aller første bilen som kom til landet.

Alle som har vært i London har et forhold til den ikoniske London-taxien som har rullet og gått mer eller mindre uendret i tiår etter tiår. I alle fall har den sett veldig slik ut fra utsiden.

Men under skallet har det skjedd en god del underveis.

De største forandringene kom i 2018. Volvo-eier Geely hadde tidligere tatt over London Electric Veichle Company. Nå kom de med en helt nyutviklet bil. Den var tro mot det utvendige designet, men teknisk sett nærmest en revolusjon.

130 kilometer på strøm

Stikkordet var elektrifisering, som gjorde bilen vesentlig mer miljøriktig enn forgjengeren med dieselmotor.

Den nye Londontaxien er en ladbar hybrid med elektrisk rekkevidde på 130 kilometer.

Da den ble lansert, lå det også an til en omfattende satsning i Norge. Den stoppet imidlertid raskt opp og bare fire biler skal ha kommet til landet.

Helt ny - og nå kan du bli med på tur

En hyggelig del av gatebildet i London og flere andre britiske byer. Bilen som er kjent som Londontaxien har sterke tradisjoner.
En hyggelig del av gatebildet i London og flere andre britiske byer. Bilen som er kjent som Londontaxien har sterke tradisjoner.

Under halv pris

Nå er én av dem til salgs, dette er også den aller første bilen som kom til Norge. Den har gått som taxi på Hamar. Nå kan den bli din, for godt under halvparten av nypris.

Den var på drøye 900.000 kroner. Nå har 2018-modellen rullet 160.000 kilometer, prisforlangende er på 424.000 kroner.

– Bilen er solid, laget for å kjøres over én million kilometer. Subaru Norge, som importerte bilen, har verksted i Norge som kan logge bilen inn på systemet, og kommunisere med fabrikk i England ved eventuelle fremtidige feil eller oppgraderinger, skriver Thomas som selger bilen, i sin annonse.

Klikk her for å se hele annonsen på bilen

Seteløsningen er både smart og fleksibel, i tillegg er bilen spesialtilpasset rullestol. Foto: Privat.
Seteløsningen er både smart og fleksibel, i tillegg er bilen spesialtilpasset rullestol. Foto: Privat.

Storfamilie eller rullstolbruker

Han understreker også at den har vært problemfri, nybilgarantien gjelder til 240.000 kilometer, eller til desember 2023. Serviceintervallene er på rause 40.000 kilometer.

London-taxien kan kjøres med helt vanlig førerkort. Den har plass til inntil seks passasjerer, pluss sjåfør. Den er også godkjent for transport av rullestolbruker, fastspent i bilen. Da er det plass til ytterligere to passasjerer.

– Ypperlig bil for storfamilien eller familie med rullestolbruker, fastslår selger Thomas.

Sjekk denne – det går an å bo i den også

Noe kjent med dette rattet? Javisst, det finner vi også i biler fra Volvo. Foto: Privat.
Noe kjent med dette rattet? Javisst, det finner vi også i biler fra Volvo. Foto: Privat.

Mange Volvo-deler

Londontaxien kombinerer en 1,5-liters bensinmotor med elmotor. Total systemeffekt er på 150 hestekrefter og bensinmotoren fungerer som en rekkeviddeforlenger.

Det er brukt en helt del teknologi og deler fra Volvo her. Det merkes blant annet i interiører, der vi for eksempel kjenner igjen rattet fra flere Volvo-modeller.

Opprinnelig var planen altså en bred lansering i Norge.

– Dette gleder vi oss til. Vi har stor tro på denne modellen ut mot taximarkedet, fortalte adminstrerende direktør Jan Kåre Holmedal i Autoindustri, til Broom tilbake i 2017.

Designet står virkelig ut i trafikken, dette er en bil mange har et forhold til. Foto: Privat.
Designet står virkelig ut i trafikken, dette er en bil mange har et forhold til. Foto: Privat.

Elbilene tar over

Sist vi skrev om dette prosjektet var i mars i år. Holmedal er i dag daglig leder i Norwegian Mobility Group og sa da dette:

– For tiden ligger vi litt på været omkring dette merket. Slik det av og til er, så passer denne bilens spesifikasjoner dårlig overens med norske avgiftssystemer i dag. Så nei, vi har ikke droppet den – men sitter litt i ro og ser an utviklingen.

Her spiller det naturligvis også inn at rene elbiler nå tar over mer og mer av taximarkedet i Norge. Dermed vil nok Londontaxien etter all sannsynlighet forbli en sjelden bil her hjemme.

Avslørt: En av de mest spesielle testbilene vi har sett i Norge

Video: Her ble Londontaxien avslørt i Norge