– Sjelden vi ser så farlige situasjoner
Svært lite var i orden med transporten.

Da Statens vegvesen i går hadde tungbilkontroll ved Øyer kontrollstasjon, var konklusjonen at mange hadde ting i orden. Men så var det også et grovt unntak: Nemlig en utenlandsk trekkbil som skulle berge en annen trekkbil.
– Ekvipasjen skulle fra Fåvang og angivelig til Hamar, men ferden endte på Øyer kontrollstasjon i Gudbrandsdalen. Det var svært lite med denne transporten som var i orden og det er sjelden vi ser så farlige situasjoner, skriver kontorsjef Martin Børresen i sin rapport.
Ingen bremser eller lys
– Slepeanordningen var så ustabil at trekkbilen som hang på, fort kunne mistet koblingen til bilen som trakk og havnet ut i trafikken med de alvorlige konsekvenser det ville hatt. Dette er kjøretøy vi er svært glad for å få luket ut av trafikken, skriver Børresen.
Slik oppsummeres det kontrollørene oppdaget:
• Trekkbilen som skulle berges var bare festet til den andre bilen med en kjetting, og det var ingen fast forbindelse
• Bilen som ble berget hadde ingen bremser tilkoblet
• Ingen lys, kun nødblink på kjøretøyet som skulle berges. Det var heller ikke montert lys på bilen.
• Gikk veldig skjevt i veibanen, var antakelig rundt tre meter i bredde grunnet dette
• Festeanordningen på trekkbilen foran satt løst, var kun festet i svingskive med stropper og kjetting.
Her tauet de vogntoget i 80 km/t

Ble anmeldt
Dermed var det ingen bønn: Sjåfør og firma ble anmeldt og politiet kontaktet for videre reaksjon,
I løpet av kontrollen ble 19 kjøretøy tatt ut til utvidet kontroll. Fire av disse fikk skriftlig mangel/rapport, to fikk bruksforbud.
Forsøkte å reparere varebilen – med plankebiter
Se Vegvesenets video av tauingen under: