Det var virkelig en ny og spesiell småbil Mercedes-Benz lanserte med sin A-Klasse i 1997. Det startet med et smell, bokstavelig talt, men siden har det bare gått på skinner! Foto: Mercedes-Benz
Det var virkelig en ny og spesiell småbil Mercedes-Benz lanserte med sin A-Klasse i 1997. Det startet med et smell, bokstavelig talt, men siden har det bare gått på skinner! Foto: Mercedes-Benz

Sjelden har en bil fått så trøblete start

Mercedes A-Klasse var virkelig noe for seg selv.

Frank Williksen er veteranen i Broom-redaksjonen. Han har jobbet som biljournalist i over 50 år og har testet et stort antall biler i inn- og utland.

Noen biler husker han bedre enn andre. Nå deler Frank minnene med alle Brooms lesere. Denne gang handler det om den første Mercedes-Benz A-Klasse fra 1997.

Det har allerede gått 25 år siden Mercedes-Benz lanserte sin aller første virkelige småbil – A-Klasse. Bare det at den største prestisjeprodusenten av store luksusbiler skulle lage småbil, var veldig oppsiktsvekkende. Det var derfor ikke fritt for at mange var spente på hvordan dette skulle gå. Småbiler, og veldig gode småbiler, var det allerede flere som hadde...

Første generasjon A-Klasse var en veldig viktig lansering for Mercedes-Benz. Om det nå startet litt trått, så har det til gjengjeld bare gått bedre og bedre siden! Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Første generasjon A-Klasse var en veldig viktig lansering for Mercedes-Benz. Om det nå startet litt trått, så har det til gjengjeld bare gått bedre og bedre siden! Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Et uheldig velt!

I dette markedet skulle altså nå Mercedes-Benz gå inn, og det gjorde konsernet med ambisjoner om solide markedsandeler. Disse ambisjonene fikk seg et voldsomt skudd for baugen, da bilen i lanseringsåret rett og slett veltet i det som kalles elg-testen, i Sverige. Denne handler om å svinge unna for en plutselig hindring – og for den aktuelle bilen endte det altså med velt! Stor oppstandelse, og modellen fikk øyeblikkelig tilnavnet «Veltepetter».

Publisiteten omkring hendelsen var enorm – sjelden får en ny bilmodell så mye omtale! Dessverre var mye av det som ble ført til torgs lite flatterende, noe Mercedes-Benz selv bidro litt til ved i starten å benekte at det var noe problemer.

Det mildt sagt uheldige veltet i elgtesten førte øyeblikkelig til forandringer på undersiden - og med stabilitetskontroll på plass var problemet løst. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Det mildt sagt uheldige veltet i elgtesten førte øyeblikkelig til forandringer på undersiden - og med stabilitetskontroll på plass var problemet løst. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

En bra bil

Snart ble likevel alle bilene som var solgt trukket tilbake, og produksjonen ble satt på pause til problemet var løst. Og løsningen var blant annet at A-Klasse ble den aller første småbilen med stabilitetskontroll (ESP).

Det ensidig negative fokuset A-Klasse fikk på grunn av elgtesten var egentlig litt urettferdig. Vi hadde selv en A140 av 1998-årgangen et års tid, og trivdes godt med bilen. Meninger fra tidligere eiere på Brooms «Eierne mener» gir mye av det samme inntrykket – en bra bil som ga eierne lite problemer i hverdagen, selv om enkelte mente deleprisene var i høyeste laget – om noe først skjedde.

Resten er historie – og dagens A-Klasse fremstår som et fremragende produkt; fullt ut verdig Mercedes-Benz renomme for kvalitet.

Et oversiktlig og ryddig førermiljø møtte de første A-Klasse kjøperne. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Et oversiktlig og ryddig førermiljø møtte de første A-Klasse kjøperne. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Smart design

Hvordan var egentlig denne første småbilen med den berømte stjernen i grillen? Bare dette varemerket var jo nok til å sende forventningene til værs.

Mitt svar er at den var faktisk veldig bra. Om designet sprikte riktig nok meningene kraftig – noen elsket utseendet, mens det var andre som ikke ville se den i oppkjørselen; «høy og smal og rar...».

Om vi ser bort fra synsingen, var designet faktisk veldig smart. Den store høyden ga inn- og utstigning på godt SUV-nivå, noe som ikke minst gjorde at mange «godt voksne» falt for bilen. Samtidig ble det innvendige volumet stort, og bilen lastet mye mer enn man kunne tro ved første øyekast.

Bagasjerommet var nok ikke bilens sterkeste side, men litt fikk man med. Foto: Mercedes-Benz
Bagasjerommet var nok ikke bilens sterkeste side, men litt fikk man med. Foto: Mercedes-Benz

God på langtur

Det Mercedes kalte sandwich-løsning ga rett nok litt høyere gulv enn vanlig, men oppsiden var her at ved en kollisjon skulle motor og front trykkes ned og under bilen, i stedet for rett bakover inn mot kupéen. Smart og godt tenkt sikkerhetsmessig, med andre ord. Samtidig førte løsningen til at vi ble sittende relativt høyt.

På veien opplevde vi en komfortabel bil som det var trivelig å ferdes med. Faktisk leverte den et aldri så lite snev av den spesielle Mercedes-følelsen som jeg for min del akkurat da hadde i friskt minne fra en C-Klasse. Noe av det jeg husker som mest positivt var de gode langtur-egenskapene bilen hadde. A-Klasse kunne man godt dra på langtur med - og tåle lange etapper.

Sikkerhet har alltid hatt høy prioritet hos Mercedes-Benz. Slik var det også ved utivklingen av A-Klasse, med blant annet omfattende kollisjonstesting. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Sikkerhet har alltid hatt høy prioritet hos Mercedes-Benz. Slik var det også ved utivklingen av A-Klasse, med blant annet omfattende kollisjonstesting. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Klarte rundt 700 kilometer

Konseptet var ellers konvensjonelt nok, med tverrstilt motor foran og forhjulsdrift. Bremsene besto av skiver foran og tromler bak, også dette rett så tradisjonelt. Dekkene var 195/50 på 15 tommers felger rundt om.

Vår A140 hadde en maksimal effekt på 82 hk fra sin rekkefirer på 1,4 liter. Dette hørtes ikke helt umulig ut, men med en egenvekt på godt over 1.000 kilo ble ikke bilen veldig spretten. Et dreiemoment på maks 130 Nm hjalp heller ikke så veldig mye...

Til gjengjeld var forbruket «innafor». Fabrikken oppga et blandet forbruk på 0,71 l/mil – og bare 0,56 l/mil ved landeveiskjøring (jevnt 90 km/t). Begge deler var på den positive siden av streken, og med en tankkapasitet på 54 liter var rekkevidden god. Litt avhengig av type vei og hastighet gikk det fint å feie unna rundt 700 kilometer før man behøvde å tenke på tanking igjen.

Gjenkjennelig - også bakfra. Foto: Mercedes-Benz
Gjenkjennelig - også bakfra. Foto: Mercedes-Benz

Også AMG-versjoner

Jeg vet ikke om det er det lille «uhellet» med elgtesten som har vært ekstra motiverende for den videre utviklingen av denne modellen, men et faktum er det i alle fall at dagens A-Klasse – som kom i fjerde generasjon i 2018 – er blitt en virkelig perle av en liten bil, med løsninger og utstyr som man ellers kanskje ikke ville ha ventet før i større og dyrere modeller.

Borte er den litt sære designløsningen og vi sitter igjen med et friskt og moderne design som treffer bredt både på alder og kjønn. Dette skjuler mye avansert teknologi, og bensinmotorer på 163 eller 224 hk. Diesel produseres også. I dag er bilen her i landet mest populær som ladbar hybrid. Gjennom drøyt to tiår har Mercedes-Benz A-Klasse vært levert i mange forskjellige varianter, også med 4Matic firehjulsdrift.

For de som vil ha det lille ekstra, har det selvsagt også vært AMG-versjoner å ty til. Fellestrekket for dem, er at de røsker skinnet av selv de store pølsene uten problemer - kort sagt: her er det lass av kjøreglede å hente!

Kanskje den beste bilen Mercedes har laget

Mercedes-Benz A140 1998 – noen tall:

Motor: 4-sylindret rekkemotor, tverrstilt foran. 1,4 liter, 82 hk, maks dreiemoment 130 Nm.

Drivverk: Forhjulsdrift, 5-trinns halvautomatisk girkasse. Første småbil med ESP (elektronisk stabilitetssystem)

Lengde x brede x høyde: 3,58 x 1,72 x 1,60 m

Akselavstand: 2,42 m

Egenvekt: 1.020 kg

Bagasjerom: 350/1.190 l

Akselerasjon 0-100 km/t: 12,9 sekunder

Toppfart: 170 km/t

Bensinforbruk, blandet kjøring: 0,71 l/mil.

Erstattet en legendarisk bil - og gjorde taxi-sjåførene rasende

Video: Var drømme-Mercedes, nå får du den billig