Sjekk denne råtassen av en Volvo-klassiker

Selger påstår at den er "verdens fineste" av sitt slag.

Denne doningen er det nok mange Volvo-entusiaster som gjerne skulle hatt hjemme i garasjen. Det er nemlig noe så sjeldent som en strøken utgave av verstingmodellen som på folkemunne ble kalt T-Gul! Faksimile: Finn.no
Denne doningen er det nok mange Volvo-entusiaster som gjerne skulle hatt hjemme i garasjen. Det er nemlig noe så sjeldent som en strøken utgave av verstingmodellen som på folkemunne ble kalt T-Gul! Faksimile: Finn.no

Volvo er i vinden om dagen. Det kan de i stor grad takke gigantsuksessen XC90 for – og de nye, lovende familiebilene S90 og V90.

Men for noen er det de gamle Volvoene som gjelder. Klassikerne. Det trenger ikke være Amazon eller en sliten 240 med revehale og en skog av Wunderbaum, heller.

Det kan for eksempel være en dønn strøken 850 T5 R. Da snakker vi ikke bare om en bil med skarpe ytelser, men også om en "moderne" klassiker.

Volvo-klassikeren er nesten 40 år – men såvidt innkjørt

Tidsmaskin

Volvo 850 var en liten revolusjon for merket, da den kom på markedet i 1992. Langt mer tidsriktig enn sine forgjengere, med forhjulstrekk i stedet for bakhjulsdrift, mer moderne design og masse ny teknikk som økte sikkerhet og komfort.

Verstingen i sortimentet kom litt senere. Den fikk betegnelsen 850 T5 R. En skikkelig rakker, med 5-sylindret, 2,3-liters motor som hostet opp 225 hk.

Noen av utgavene har også en overbosst-funksjon som gir 240 hk!

Gult er kult – også i Volvo-sammenheng. Derfor fikk verstingutgaven denne fargen.
Gult er kult – også i Volvo-sammenheng. Derfor fikk verstingutgaven denne fargen.

På bruktmarkedet har vi funnet et sjeldent pent eksemplar som har rullet svært beskjedne 65.353 kilometer siden den forlot den norske forhandleren i 1994. Denne "tidsmaskinen" kan bli din – om du punger ut 229.999 kroner ... Eller kommer med et "fornuftig bud".

Samlerobjekt

Om du synes det er mye penger for en 22 år gammel stajonsvogn, så kan vi berolige deg med at den bør kunne holde seg greit i pris. I alle fall om du fortsetter å behandle den med silkehansker. Dette må kunne sies å være et samlerobjekt.

Historikken virker å være bunnsolid, selger påstår at det fortsatt lukter nybil innvendig og lakken er den originale som ble lagt på for 22 år siden og ...

Den lysegule lakken er forøvrig ikke falmet, selv om det kan se litt sånn ut. Dette er nemlig signaturfargen på disse bilene.

Klikk her for å se hele annonsen

Kasse med pokaler følger med

Eieren har vært på en rekke Volvo-treff med bilen, og har her høstet en god bunke med premier som følger med.

Bilen er forøvrig nettopp EU-godkjent, og registerreim ble byttet ved 63.592 kilometer.

Med sine 225 hk, var T5 R frisk ut av startblokka. 0-100 km/t gjorde den på rundt 7,5 sekunder med automatgir. Det var nok til å sette seg i respekt den gang da.

Du må naturligvis regne med et litt høyere forbruk enn dagens nye og effektive bensinmotorer. Men på langkjøring skal den klare seg med 0,7 l/mil, ifølge de offisielle målingene.

Les om Volvo 850 i Brooms bruktbilguide her

God plass og bra med utstyr

Siden dette er en Volvo stasjonsvogn, eller herregårdsvogn om du vil, er den romslig. Den rette hekken gjør det også lett å utnytte bagasjerommet.

I baksetet er det innebygget barnesete.

På utstyrssiden er det verdt å nevne for eksempel elektriske skinnseter, alarm, cruisekontroll, takluke, klimaanlegg og elektriske speil og vinduer.

Høres det fristende ut? Da bør du ta turen til selgeren i Mandal, bare husk at du må ha med bankremisse eller nok kontanter til å kjøpe den, ellers vises den ikke fram ...

PS: Denne bilen fikk ikke ligge lenge, og er nå allerede solgt! Klassiske Volvoer er populært.

Interøret er kanskje ikke helt etter dagens mote, men funksjonelt og solid. Faksimile: Finn.no
Interøret er kanskje ikke helt etter dagens mote, men funksjonelt og solid. Faksimile: Finn.no

Mer interessert i Volvo 240? Les vår bruktbilguide på den her