GODT INNPAKKET: Kamuflasjen er solid, men under alt dette skjuler det seg etter alt å dømme en kommende varebil fra Ford. Foto: Frank Lervik.
GODT INNPAKKET: Kamuflasjen er solid, men under alt dette skjuler det seg etter alt å dømme en kommende varebil fra Ford. Foto: Frank Lervik.

Sint testsjåfør ville nekte Frank å ta bilder

Kom over godt kamuflert testbilfølge i Trondheim.

Sesongen for vintertesting av biler er i full gang nord i Sverige og Finland. Her har flere store bilprodusenter egne testsentre. Målet er å sette bilene på skikkelig prøve og finne ut hvordan de oppfører seg under arktiske forhold.

Ikke sjelden går turen gjennom Norge, som for et følge av biler fra Ford som Frank Lervik nylig kom over i Trondheim.

Frank jobber som fotograf for TV 2. Og han måtte ikke langt av gårde for å få øye på kortesjen av testbiler. Han oppdaget dem nemlig rett utenfor TV 2s lokaler i Trondheim.

Håper på 30 minus

– De var linet opp utenfor et hotell her. En av dem var ikke så happy for å bli tatt bilder av. Han prøvde seg med å si at det var ulovlig, noe det selvfølgelig ikke er, forteller Frank.

Han knipset løs og fikk bilder av en godt kamuflert pickup og flere varebiler. Han fikk også slått av en prat med en annen i følget:

– Vi kommer med en del Ford-biler fra England og skal til Rovaniemi for å teste dem i skikkelig kaldt vær. Vi håper på 30 minus, fortalte han, til Frank.

Her blir en annen Ford avslørt på test

STIKKER UT: Legg merke til dette eksosrøret, ikke heeelt originalt... Foto: Frank Lervik.
STIKKER UT: Legg merke til dette eksosrøret, ikke heeelt originalt... Foto: Frank Lervik.

Merkelig eksosrør

– Da spurte jeg hvorfor bilene var kamuflert, og fikk til svar at noen ikke var lansert ennå, forteller Frank.

Han spurte også om dette var elbiler:

– Nei, dessverre. Dette er dieselbiler, var svaret jeg fikk.

Om det er helt riktig, er vi ikke så sikre på... Det hører med til saken at en av bilene har et veldig merkelig utseende «eksosrør». Det kan nesten se ut som det er juks og satt på for å forvirre. Men samtidig kan det også være en type forlengelse, for å for eksempel gjøre det enklere å koble til måleutstyr.

Nå kommer Ranger i ny og tøff spesialutgave

OGSÅ NYHETER: Først i følget er to biler som er nyheter i seg selv: Nemlig to helt ukamuflerte utgaver av Ford Ranger som er ventet til Norge i sommer. Foto: Frank Lervik.
OGSÅ NYHETER: Først i følget er to biler som er nyheter i seg selv: Nemlig to helt ukamuflerte utgaver av Ford Ranger som er ventet til Norge i sommer. Foto: Frank Lervik.

Nyhet i seg selv

Forrest i kortesjen kjørte forresten to knall oransje Ford Ranger-pickuper, også de engelsk-registrerte og med rattet på høyre side.

Og de er absolutt en nyhet i seg selv. Dette er nemlig splitter nye Ranger som skal lanseres i år. Så langt har det kommet noen eksemplarer av den heftige Raptor-utgaven til landet. Men «vanlig» Ranger er fortsatt et godt stykke unna.

Her kan baksetet koste over en halv million kroner

TØFFING: Raptor-utgaven av nye Ford Ranger er allerede i Norge. Her snakker vi pickup for de som vil ha en bil som skiller seg fra mengden.
TØFFING: Raptor-utgaven av nye Ford Ranger er allerede i Norge. Her snakker vi pickup for de som vil ha en bil som skiller seg fra mengden.

Vi i Broom har vært i kontakt med den norske Ford-importøren. Informasjonsdirektør Anne Sønsteby har denne kommentaren:

– Dette er tidlig produserte utgaver av nye Ford Ranger Wildtrak og Ranger Raptor. Nye Ranger Raptor har allerede begynt å ankomme Norge og norske kunder, mens nye Ranger Wiltrak først kommer til sommeren. Vi kan med glede melde at etterspørselen har vært og er svært stor etter nye Ford Ranger – som er Europas mest solgte pickup for åttende året på rad.

– Hva kan du si om resten av bilene i følget?

– Ford får en helt ny helt ny portefølje med nyttekjøretøy, fra Ranger til Transit Connect – med teknologi som er innertier for Norge. Vi lanserer nye E-Transit Custom i 2023, nye E-Courier i 2024. E-Transit ble lansert i fjor og har allerede rukket å bli Norges mest solgte i sitt segment. Ambisjonene våre for nyttekjøretøy i 2023 er høye, de gjelder også årene fremover, sier Sønsteby.

100 mil igjen

Følget av biler og testsjåfører kjørte forresten videre fra Trondheim på morgenen og tok fatt på veien til Rovaniemi. Velger de korteste rute, er det drøyt 100 mil.

Dermed blir det nok minst én overnatting til før de er fremme og klare for vintertestingen.

Se flere spionbilder: Klarte ikke å lure seg unna kameralinsene

Video: Denne bilen kan noe helt spesielt