Singer Porsche 911: Gammel - men helt ny!

Singer sparer ikke på noe når de bygger "gammel" 911.

Singer 911_2011_forfra
Singer 911_2011_forfra

Singer 911 er laget for den lidenskapelige bilentusiaster, og av kjærlighet til modeller som 911 S fra 1967, 1973 911 Carrera RS og 1996 993 RS, men med et moderne touch

Uttalelsen over er fra Singer, som nylig presenterte sin Singer 911 på Pebble Beach Concours.

Og de følger opp med: – Dette er en feiring av den gylne luftkjølte æra og av verdens viktigste sportsbil ... Store ord!

Singer sin tolkning

Twin-pipe eksos, og bakspoiler ala 964 / 993
Twin-pipe eksos, og bakspoiler ala 964 / 993

Konseptet er som følger. Man tar en ”donorbil” som er av 1989-årgang eller eldre. Altså den gamle, klassiske 911-en. Stripper den helt ned og bygger den opp igjen med nye og bredere skjermer, bagasjelokk og motorlokk. Alt i et ultralett og sterkt karbonplast-materiale. Den har også fått andre lamper, andre spoilere, ny motor (3,8-liter på 425 hk) Getrag G-50 sekstrinns girkasse, nye smidde felger i klassisk ”Fuchs-design” nytt interiør etc.

Også understellet får en omgang – bremsene stammer fra 911 Turbo løpsbiler, og Singer-bilene er utstyrt med Eibach coil-overs og endret hjulstillings-geometri.

Porsche Boxster: Sportsbilen du skal få råd til

Moderne og klassisk

For å stive av bilen leveres den med veltebur som standard. Interiøret for øvrig holdes i en klassisk, men moderne stil.

Det klassiske, men moderne interiøret er det jeg liker best ved Singer 911-en
Det klassiske, men moderne interiøret er det jeg liker best ved Singer 911-en

Tanklokket er flyttet fra forskjermen til midt på bagasjelokket, og vindusviskerne har også fått ny plassering.

Jeg anser meg selv som lidenskapelig bilentusiast, og har attpåtil en sterk forkjærlighet for Porsche 911. Kanskje for sterk?

Mine egne Porsche 911-er blir nyere og nyere for hver gang jeg bytter – selv om jeg synes de eldste er de peneste. Men det handler også komfort, driftssikkerhet, utstyr og ytelser. Man bytter seg liksom ikke nedover...

Men som sagt – jeg liker de gamle best. Og må innrømme at jeg har lekt med tanken om en eldre, klassisk 911 med moderne motor og gir.

Enkelt tenker du kanskje? Her er jo drømmebilen din! Her er jo alt. Et gammelt karosseri, dog modifisert og breddet, en moderne 3,8-liters bokser-sekser på 425 hk / 340 Nm, som gjør 0 – 100 på bare 3,9 sekunder!

Xenon hovedlys med klart glass, og Fuchs replikafelger.
Xenon hovedlys med klart glass, og Fuchs replikafelger.

I tillegg får man aircondition, moderne bremser, Hella bi-xenon frontlykter, navigasjonsanlegg, satellittradio, samt iPod og Bluetooth-tilkobling.

Nei – dessverre. En Singer 911 kommer ikke innenfor mine garasjeporter. Prisen er nå en ting. Jeg er vel ikke i nærheten av å ha råd til å kjøpe en slik doning – og for en gangs skyld så er det faktisk helt greit.

Utdatert

Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg nok heller gått for en original Porsche 911 Carrera RS fra 1973 – det er en av mine absolutt drømmebiler.

Så får jeg heller leve med smale skjermer, kassettspiller, småkranglete forgassere og lykter med gammeldagse H4 pærer.

Originalen fra 1973. Porsche-911-Carrera-RS
Originalen fra 1973. Porsche-911-Carrera-RS

Her finner du alt du må vite om brukt Porsche 911:

Og – ja jeg er nok litt sær. Faktisk helt utdatert ifølge mine barn ...

Men Singer 911 blir rett og slett litt for mye for meg. Jeg har i utgangspunktet veldig sansen for konseptet – men føler at de drar det litt for langt.

Den går helt sikkert fælt, og lyden fra twin-pipe sportseksosanlegget er sikker helt rå på 8000 o/min, og den er sikkert helt super på veien – eller banen for den saks skyld.

Hvor er sjelen?

Bilen mister litt av den iboende sjelen som gamle 911 har. Bi-xenonlys og klare lykteglass passer liksom ikke inn. Proporsjonene med de brede plastskjermene stemmer ikke helt ... Replika felgene ser nesten ut som de er lagd av tyggegummi, og den bakspoileren hører hjemme på 964 og 993 i mitt lille hode.

Ofte er en sammenblanding av nytt og gammelt kult. Men akkurat her stemmer det rett og slett ikke for meg. Voksne damer kan godt være elegante, men IKKE hvis de kler seg, sminker seg og oppfører seg som en litt umoden og utagerende 17 åring ...

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Vi oppdaget nye Porscher på ferjekaia:


Enig eller uenig i vurderingen – skriv inn i kommentarfeltet under:

3,8-liter, luftkjølt og den yter 425 hk.
3,8-liter, luftkjølt og den yter 425 hk.