Sikre biler må bli billigere

NAF vil fjerne dagens system - og bruke resultater fra kollisjonstester for å beregne bilavgiftene.

Opel Insignia   en av nybilene som har gjort det svært bra i kollisjonstest hos Euro Ncap.
Opel Insignia en av nybilene som har gjort det svært bra i kollisjonstest hos Euro Ncap.

Økt mengde sikkerhetsutstyr har gjort nye biler stadig tyngre gjennom årene. I takt med bilens tyngde øker også prisen, på grunn av den norske avgiftsmodellen.

– Vektavgiften på biler i Norge er egentlig en avgift på sikkerhet. Å avgiftsbelegge bilens vekt på denne måten er totalt avleggs, og bør kuttes ut, sier leder Håkon Glomsaker ved avdeling for politikk og forbruker i Norges Automobil-Forbund (NAF), til Romerikes Blad

Kun moms i Sverige

I går presenterte Romerikes Blad en kartlegging av ungdommers bilvalg i Norge og Sverige. Oversikten avslørte at det er betydelige forskjeller i hva slags biler ungdom i de to landene velger. Mens norske ungdommer i stor grad velger små biler, velger svenske ungdommer store biler.

I Sverige er merverdiavgift på 25 prosent den eneste avgiften på bil. I Norge krever staten i tillegg en engangsavgift som beregnes ut fra bilens vekt, motoreffekt og CO2-utslipp.

Et eksempel på forskjellen er en 2011-modell Volkswagen Golf med 1,4 liters motor og 122 hestekrefter. I Sverige koster den 153.624 norske kroner inkludert svensk moms. Samme bil vil koste 223.945 kroner i Norge når den norske engangsavgiften er plusset på, viser tollvesenets importkalkulator.

Se også: Her er prisforskjellen

Krasjtest som grunnlag

Seniorrådgiver Tor Stenmark i NAF mener bilens sikkerhetsnivå bør tas med i avgiftsberegningen, for å favorisere de sikreste bilene.

– En måte å gjøre dette på er å bruke resultater fra uavhengige krasjtester, som EuroNCAP, til å beregne avgiftsnivået på bilene, sier Stenmark til Romerikes Blad.

På den måten mener seniorrådgiveren myndighetene kan bidra til at flere velger sikre biler, noe som også vil komme ungdom til gode.

– Ved å favorisere de sikreste bilene gjennom reduserte avgifter, kan man påvirke flere til å prioritere sikkerhet når de kjøper bil, sier Stenmark.

– Dette vil også komme ungdommen, som ofte handler bruktbil, til gode på sikt, framhever Stenmark.

Dyr omregistrering

Håkon Glomsaker mener også omregistreringsavgiftene i Norge gjør at ungdom velger gamle biler med dårlig sikkerhet.

– En tre-fire år gammel bil koster rundt 9.000 kroner å omregistrere. Nyere biler kan koste opp mot 22.000 kroner å omregistrere. I Sverige koster dette to-tre hundrelapper, og slik bør det være i Norge også, påpeker Glomsaker.

– Bør på svensk nivå

Fremskrittspartiets ungdom (FpU) applauderer forslagene fra NAF, og ønsker på sin side enda mer drastiske endringer i bilavgiftene.

– Vi mener hele engangsavgiften på bil må bort. Og omregistreringsavgiften bør kun dekke selvkost for staten. Dette vil bidra til å gjøre nye biler langt billigere enn i dag, og sørge for at langt flere ungdommer får råd til moderne biler med sikkerhetsutstyr som antiskrens, ABS-bremser og kollisjonsputer, sier 1. nestformann i FpU Himanshu Gulati fra Skedsmo.

Han mener bilprisene i Norge bør bli som i Sverige.

– Jeg mener vi må nærme oss svenskenes nivå når det gjelder bilpriser. Det er det eneste fornuftige for å få flere til å kjøre sikre, miljøvennlige biler, sier Gulati.

Vil ikke diskutere

Ingen i Finansdepartementet vil kommentere utspillene om avgiftsendringer.

– Det blir vanskelig for oss å kommentere dette nå, vi kan ikke gå inn i en avgiftsdiskusjon kort tid før budsjettet legges fram. Vi kan eventuelt komme tilbake til det etter 5. oktober, når budsjettet legges fram, skriver informasjons rådgiver Signe Bunkholt Sæther i Finansdepartementet i en e-post til RB.

LES OGSÅ: Dødsgåten ingen kan svare på