Test Mazda CX-60 PHEV:

Ser ut som én million – men alt står ikke helt i stil

Vi har testet nye Mazda CX-60.

HELT NY: Mazda CX-60 har entret norske veier. Dette er Mazda sin aller første ladbare hybrid og tidenes kraftigste modell med godt over 300 hestekrefter.
HELT NY: Mazda CX-60 har entret norske veier. Dette er Mazda sin aller første ladbare hybrid og tidenes kraftigste modell med godt over 300 hestekrefter.

Mazda har hatt stor suksess med sin CX-5. Det er ikke så lenge siden bilen var en av Norges mest solgte SUV-er.

Så kom elbil-bølgen, og Mazda hadde ikke særlig mye å svare med der. Elbilen MX-30 har heller ikke tatt av salgsmessig i Norge.

Siste skudd på Mazda-stammen er deres første ladbare hybrid: CX-60 PHEV. Dette er selskapets første i en rekke av kommende ladbare hybrider.

Vi snakker en romslig familie-SUV, med en elektrisk rekkevidde på 63 kilometer. Startprisen på Mazdas nye flaggskip er 557.000 kroner.

BARSK: Vi har sansen for dette designet. Assosiasjonene bærer litt over mot tysk premium. CX-60 ser bokstavelig talt ut som en million...
BARSK: Vi har sansen for dette designet. Assosiasjonene bærer litt over mot tysk premium. CX-60 ser bokstavelig talt ut som en million...

Tøff

Det første som slår oss i møtet med CX-60, er at nykommeren ser veldig bra ut. Bilen er velproporsjonert – med både tøffe og elegante designelementer.

I front dominerer en diger grill, med smale front-lys og en hissig frontfanger.

På innsiden blir du møtt av et lyst og trivelig interiør med blant annet trepaneler i ekte lønnetre.

Vi liker at Mazda tviholder på de fysiske knappene for de viktigste funksjonene, slik som klimaanlegget.

Det klassiske menyhjulet gjør det også svært enkelt å manøvrere seg rundt i bilens infotainmentsystem. Brukervennligheten står til terningkast 6.

GODFØLELSE: Du får absolutt godfølelsen i dette interiøret.
GODFØLELSE: Du får absolutt godfølelsen i dette interiøret.

Romslig

Sammenlignet med lillebror CX-5, er denne 17 cm lenger og 4,5 cm bredere. Det merkes godt.

Plassen er det lite å si noe på. Også bagasjerommet er betydelig større med sine 570 liter, mot 493 liter i CX-5.

Mazda tilbyr dessuten helt nyutviklede seter i CX-60, med både 10-veis justeringsmuligheter og bedre sidestøtte. Men dessverre er nettopp setene noe av det som trekker ned. Du får mer følelsen av å sitte oppå setet, og ikke nedi.

GOD PLASS: Bilen er 4,75 meter lang og 1,89 meter bred.
GOD PLASS: Bilen er 4,75 meter lang og 1,89 meter bred.

Kraftigste modell noensinne

Under panseret har Mazda plassert sin Skyactiv-G bensinmotor på 2,5 liter. Den yter 191 hestekrefter alene. Sammen med en elmotor, blir samlet effekt 327 hestekrefter og 500 Nm. Vi snakker tidenes kraftigste Mazda-modell.

0-100 km/t er i mål på 5,8 sekunder.

Ute på veien er det ingen tvil om at bilen oppleves nokså kvikk – med drøyt 300 hestekrefter til rådighet. Men dessverre skuffer Mazda oss litt – på totalinntrykket av kjøreopplevelsen.

CX-30 leverer en imponerende totalpakke. Les testen

4X4: Firehjulsdrift er standard på CX-60.
4X4: Firehjulsdrift er standard på CX-60.

Ikke full klaff...

Det skal sies at CX-60 er en behagelig bil å kjøre, med lavt støynivå inne i kupeen. Men vi synes bilen faktisk er overraskende stivt satt opp, spesielt over dumper og ujevnheter.

Du merker også at dette ikke er noen lettvekter med sine rundt 2 tonn.

Styrefølelsen er jevnt over tung og fint vektet, men i midtlaget kjennes den litt ullen. Dessuten opplever vi å måtte «gjete» bilen litt på motorveien. Altså korrigere på rattet, litt for ofte.

Vi sjekker naturligvis lufttrykket i dekkene, og deaktiverer line assist for å se om det kunne være en årsak. Det var det ikke.

Mazda MX-30: En av Norges billigste elbiler

FORBRUK: Med strøm på batteriet er oppgitt forbruk 0,15 liter/mil. Ved tomt batteri noterer vi et forbruk på 0,7 liter/mil ved langkjøring.
FORBRUK: Med strøm på batteriet er oppgitt forbruk 0,15 liter/mil. Ved tomt batteri noterer vi et forbruk på 0,7 liter/mil ved langkjøring.

Rekkevidde

En annen ting vi legger merke til er at det tidvis kan «lugge» litt i overgangen fra ren elektrisk drift til fossilmotoren slår inn.

Noen vil nok bare kalle dette for pirk, mens for andre kan det faktisk være et lite irritasjonsmoment.

Velger du å kjøre bilen i EV mode, altså på ren strøm, er rekkevidden oppgitt til 63 kilometer ved blandet kjøring. Toppfarten er begrenset til 140 km/t.

OMBORD-LADER: CX-60 leveres med en lader på 7,2 kW.
OMBORD-LADER: CX-60 leveres med en lader på 7,2 kW.

Mye er veldig bra

Mazda har gjort mye riktig med CX-60. En ting er at bilen ser bra ut, både utenfor og inni. Men du får også svært mye utstyr som standard.

Og igjen skal de ha ros for et glimrende infotainment-system.

Dessverre er det altså et par haker ved kjøreopplevelsen, som trekker helhetsinntrykket noe ned.

Test Mazda MX-5: Ikke lett å finne morsommere bil til denne prisen

Mazda CX-60 PHEV

Motor og ytelser:

  • Motor: 2,5-liter bensin + el
  • Effekt samlet: 327 hk / 500 Nm
  • 0-100 km/t: 5,8 sekunder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Forbruk: 0,14 liter/mil (blandet)

Batteri og lading:

  • Batterikapasitet: 17,8 kWt
  • Rekkevidde på strøm: 63 kilometer (WLTP)
  • Strøm­for­bruk (kombinert): 23 kWt/100 km

Mål, vekt og volum:

  • L/B/H: 4,74, 1,89, 1,68 meter
  • Vekt: 1.995 kg
  • Bagasjerom: 570 liter
  • Hengervekt: 2,5 tonn

Pris fra: 557.000 kroner

Pris testbil: 673.500 kroner

Vi tester brukt Mazda CX-5: