Ser ut som én million – men alt står ikke helt i stil
Vi har testet nye Mazda CX-60.

Mazda har hatt stor suksess med sin CX-5. Det er ikke så lenge siden bilen var en av Norges mest solgte SUV-er.
Så kom elbil-bølgen, og Mazda hadde ikke særlig mye å svare med der. Elbilen MX-30 har heller ikke tatt av salgsmessig i Norge.
Siste skudd på Mazda-stammen er deres første ladbare hybrid: CX-60 PHEV. Dette er selskapets første i en rekke av kommende ladbare hybrider.
Vi snakker en romslig familie-SUV, med en elektrisk rekkevidde på 63 kilometer. Startprisen på Mazdas nye flaggskip er 557.000 kroner.

Tøff
Det første som slår oss i møtet med CX-60, er at nykommeren ser veldig bra ut. Bilen er velproporsjonert – med både tøffe og elegante designelementer.
I front dominerer en diger grill, med smale front-lys og en hissig frontfanger.
På innsiden blir du møtt av et lyst og trivelig interiør med blant annet trepaneler i ekte lønnetre.
Vi liker at Mazda tviholder på de fysiske knappene for de viktigste funksjonene, slik som klimaanlegget.
Det klassiske menyhjulet gjør det også svært enkelt å manøvrere seg rundt i bilens infotainmentsystem. Brukervennligheten står til terningkast 6.

Romslig
Sammenlignet med lillebror CX-5, er denne 17 cm lenger og 4,5 cm bredere. Det merkes godt.
Plassen er det lite å si noe på. Også bagasjerommet er betydelig større med sine 570 liter, mot 493 liter i CX-5.
Mazda tilbyr dessuten helt nyutviklede seter i CX-60, med både 10-veis justeringsmuligheter og bedre sidestøtte. Men dessverre er nettopp setene noe av det som trekker ned. Du får mer følelsen av å sitte oppå setet, og ikke nedi.

Kraftigste modell noensinne
Under panseret har Mazda plassert sin Skyactiv-G bensinmotor på 2,5 liter. Den yter 191 hestekrefter alene. Sammen med en elmotor, blir samlet effekt 327 hestekrefter og 500 Nm. Vi snakker tidenes kraftigste Mazda-modell.
0-100 km/t er i mål på 5,8 sekunder.
Ute på veien er det ingen tvil om at bilen oppleves nokså kvikk – med drøyt 300 hestekrefter til rådighet. Men dessverre skuffer Mazda oss litt – på totalinntrykket av kjøreopplevelsen.
CX-30 leverer en imponerende totalpakke. Les testen

Ikke full klaff...
Det skal sies at CX-60 er en behagelig bil å kjøre, med lavt støynivå inne i kupeen. Men vi synes bilen faktisk er overraskende stivt satt opp, spesielt over dumper og ujevnheter.
Du merker også at dette ikke er noen lettvekter med sine rundt 2 tonn.
Styrefølelsen er jevnt over tung og fint vektet, men i midtlaget kjennes den litt ullen. Dessuten opplever vi å måtte «gjete» bilen litt på motorveien. Altså korrigere på rattet, litt for ofte.
Vi sjekker naturligvis lufttrykket i dekkene, og deaktiverer line assist for å se om det kunne være en årsak. Det var det ikke.
Mazda MX-30: En av Norges billigste elbiler

Rekkevidde
En annen ting vi legger merke til er at det tidvis kan «lugge» litt i overgangen fra ren elektrisk drift til fossilmotoren slår inn.
Noen vil nok bare kalle dette for pirk, mens for andre kan det faktisk være et lite irritasjonsmoment.
Velger du å kjøre bilen i EV mode, altså på ren strøm, er rekkevidden oppgitt til 63 kilometer ved blandet kjøring. Toppfarten er begrenset til 140 km/t.

Mye er veldig bra
Mazda har gjort mye riktig med CX-60. En ting er at bilen ser bra ut, både utenfor og inni. Men du får også svært mye utstyr som standard.
Og igjen skal de ha ros for et glimrende infotainment-system.
Dessverre er det altså et par haker ved kjøreopplevelsen, som trekker helhetsinntrykket noe ned.
Test Mazda MX-5: Ikke lett å finne morsommere bil til denne prisen
Mazda CX-60 PHEV
Motor og ytelser:
- Motor: 2,5-liter bensin + el
- Effekt samlet: 327 hk / 500 Nm
- 0-100 km/t: 5,8 sekunder
- Toppfart: 200 km/t
- Forbruk: 0,14 liter/mil (blandet)
Batteri og lading:
- Batterikapasitet: 17,8 kWt
- Rekkevidde på strøm: 63 kilometer (WLTP)
- Strømforbruk (kombinert): 23 kWt/100 km
Mål, vekt og volum:
- L/B/H: 4,74, 1,89, 1,68 meter
- Vekt: 1.995 kg
- Bagasjerom: 570 liter
- Hengervekt: 2,5 tonn
Pris fra: 557.000 kroner
Pris testbil: 673.500 kroner
Vi tester brukt Mazda CX-5: