Ser du hvem denne bilen er laget for?
TOKYO (BROOM / TV 2): Nyheten du ikke visste du ventet på!
Drar man på bilutstilling i Tokyo, får man med seg både det ene og andre som ikke er slik vi er vant med i Europa.
Noe av det som har slått stort an de siste ti-årene, er såkalte kei-cars. De har kompakte utvendige mål – men er likevel overraskende romslige innvendig.
Designet er lagt opp til at du skal ha god takhøyde og masse plass i baksetet. Bagasjerommet er som regel svært begrenset.
Disse bilene ruller rundt på bittesmå dekk – og egner seg helt klart best til å kjøre korte turer i urbane miljøer. I byer som Tokyo er dette med andre midt i blinken.
Bil for nybakte foreldre
På årets bilutstilling i Tokyo er det som vanlig flere nye modeller og konsepter som vises fram. En av dem er tilpasset småbarnsfamilier – og kanskje særlig ammende kvinner.
Her er bagasjerommet utstyrt med to stellebord, som kan trekkes ut. På veggene er det smarte anretninger for å henge fra seg ting, og det henger barneleker ned fra taket.
I veggene er det smarte små hyller og rom til både våtservietter, bleier og smokker.
Bli med inn i verdens dyreste SUV
Privatliv
Det følger naturligvis også med egen ammepute. Mer eller mindre elegante gardiner kan trekkes for alle vinduene og gjør det mulig å amme uten at noen ser det fra utsiden.
Selvsagt er bilen også utstyrt med farger som skal falle i smak blant de minste.
Bakluka fungerer som et tak når den er åpen, og du kan rulle ned duk på sidene, om du vil ha litt ly/privatliv.
Dette er de 15 beste billigbilene
Naturkatastrofer
Konseptet er et samarbeid mellom Suzuki og Combi. Sistnevnte produserer diverse utstyr til babyer.
Tanken er at bilen også skal kunne brukes i forbindelse med større utendørs arrangementer, eller i forbindelse med naturkatastrofer. Sistnevnte har man en del av i Japan, takket være både jordskjelv og ekstremvær.
Om bilen kommer i produksjon får tiden vise. Men den får i alle fall mye oppmerksomhet under Tokyo Motorshow.
Suzuki SJ: Husker du denne raringen?
Kei-cars
Suzuki Every, som konseptbilen er bygget på, er en kei-car. Disse bilene utgjør så mye som en tredjedel av alt bilsalg i Japan.
De passer veldig godt til trange gater og parkeringshus, som det jo finnes mye av her.
På utstillingen er det flere produsenter som viser fram nye konsepter i dette segmentet. Elektrifisering er blant annet på vei inn, også her.
Praktisk og romslig
Panseret er bittelite – og takhøyden raus – for å gi mest mulig plass. Hjulene er plassert helt ut i hvert sitt hjørne.
I tillegg er bagasjerommet nedprioritert, slik at det skal være god plass i baksetet. På flere av modellene, kan voksne passasjerer fint strekke på bena!
PS: Visste du forresten at Suzuki har en kei-car som har fått det klingende navnet Hustler!
I bildeserien under kan du se flere kei-cars og hvordan de er innvedig: