Senker fartsgrensen til 30 km/t i hele byen

Målet er en tryggere og stillere hovedstad.

FÆRRE BILER: Farten skal ned, syklister, fotgjengere og kollektivtransport skal prioriteres. Dette blir den nye hverdagen i den nederlandske hovedstaden. Foto: Ramon van Flymen / AFP
FÆRRE BILER: Farten skal ned, syklister, fotgjengere og kollektivtransport skal prioriteres. Dette blir den nye hverdagen i den nederlandske hovedstaden. Foto: Ramon van Flymen / AFP

Høy fart er en hovedårsak til dødsylukker, og kanskje aller skumlest er høy fart i trange bygater med masse folk.

Her hjemme har blant annet Arild Hermstad og MDG allerede tatt til orde for at «30 skal bli det nye 50» i norske byer. I andre land er dette nå i ferd med å bli en realitet.

Storby først ute

Amsterdam er den første byen i Nederland som setter ned farten i nesten alle gater til 30 kilometer i timen. Målet er en tryggere og stillere hovedstad.

– Denne fartsgrensen er nødvendig fordi det blir stadig flere folk i byen. Dermed oppstår det også stadig flere trafikkfarlige situasjoner, sier samferdselsbyråd Melanie van der Horst.

I fjor ble det rapportert inn rundt 4.800 ulykker der det ble tilkalt ambulanse. Minst 15 mennesker mistet livet.

Nye satser: Så dyrt har det blitt å bryte fartsgrensene

Sykling og gange viktigst

Den nye fartsgrensen vil gjelde på rundt 80 prosent av byens gater, mens enkelte hovedgater får en fartsgrensen på 50 kilometer i timen. Det blir unntak for busser, trikker og drosjer – men bare der de har egne kjørefelt.

Amsterdam vil prioritere sykling og gange. I sentrum er de fleste gatene stengt for biltrafikk. Det er også blitt stadig flere såkalte fietsstraaten i Amsterdam – sykkelgater der bilene er gjester og syklister har førsteretten.

Her får du derimot bot for å kjøre for sakte

Få også med deg denne: