Selger alt de eier i Russland – for 10 kroner
Nå trekker også Nissan seg ut.
Flere europeiske og japanske bilprodusenter har i mange år hatt fabrikker i Russland. Noen i samarbeid med russiske aktører – andre har drevet på egenhånd.,
Men etter invasjonen i Ukraina i februar, har det blitt bråstopp ved mange fabrikker. En rekke utenlandske selskaper svarte med å stoppe samlebåndene. Siden har de stått stille. Og det tok heller ikke lang tid før de første bilprodusentene kunngjorde at de ville trekke seg ut av Russland.
Den største av dem er Renault, som i tillegg til egne fabrikker også hadde en stor eierandel i AvtoVaz som står bak Lada.
Bilgiganten Volkswagen har også takket for seg, det samme har Toyota gjort.
Én euro
Nå er det klart at også Nissan har bestemt seg for å forlate Russland. Det gjør de ved å selge alle sine eiendeler til selskap eid av den russiske staten, for én euro – eller drøyt ti kroner.
I avtalen er det en klausul som gir Nissan muligheten til å kjøpe tilbake virksomheten, innen seks år. Men mye skal nok forandre seg for at det skal bli aktuelt.
I handelen inngår Nissans høyteknologiske fabrikk i St. Petersburg, her har de også hatt design- og utviklingssenter. I 2021 rullet det 45.000 nye biler ut fra fabrikken som har rundt 2.000 ansatte. I tillegg har Nissan overdratt hovedkvarteret for salg og markedsføring, i Moskva.
Startet karrieren i NSB – nå er dette sjeldne saker
Taper 7,4 milliarder
Nissan bokfører et tap på 7,4 milliarder kroner i forbindelse med Russland-exiten. I fjor solgte Nissan 53.000 biler i Russland, det tallet kommer til å stupe i år.
De ansatte ved fabrikken skal være sikret lønn ett år fremover, men hva de skal drive med er uklart. Sanksjonene gjør at det er svært vanskelig å importere bildeler til Russland.
Når Nissan er ute, må man uansett tenke nytt. En løsning kan være produksjon av russisk-utviklede modeller, eventuelt at en kinesisk bilprodusent tar over fabrikken. Men det er ventet at de vil ta minst ett år før noe slikt kan være i gang.
Krigen kan gi et overraskende comeback
Store utfordringer
Den hjemlige bilindustrien i Russland forsøker å holde hjulene i gang, men sliter med at så mye av teknologien har kommet fra utlandet. Dermed er det ikke bare-bare å erstatte de modellene man ikke lenger kan bygge.
Deler og produksjonsutstyr er også underlagt sanksjoner. Samtidig har mange utenlandske medarbeidere pakket sammen og forlatt landet. Det gir store utfordringer.
Topp 5: Spesielle biler fra «bak muren»
Akkurat offisiell: Her er første video av Polestar 3