Nye Seat Leon er en lekker bilmodell som vi nordmenn er dessverre ikke blir tilgodesett med. Det er synd.
Nye Seat Leon er en lekker bilmodell som vi nordmenn er dessverre ikke blir tilgodesett med. Det er synd.

Seat Leon: Lekker - men ikke for norske bilkjøpere

Her er de første bildene av splitter nye Leon.

Seat Leon har alltid vært en pen bil. Nå er det klart for tredje generasjon av den spanske kompaktbilen og ut i fra bildene å dømme er et vakkert ytre fortsatt i aller høyeste grad ivaretatt.

Linjene er skarpe, men allikevel harmoniske og uten unødig dilldall. Knekken over både forskjerm og bakskjerm gir bilen særpreg. Tøffe og litt aggressive front- og baklamper likeså. Bilen ser i det hele tatt svært vellykket ut!

Enkel, ujålete og real.

Under skallet er det også nyheter. Den bygger nemlig på den såkalte MQB-plattformen, som den deler med nye Audi A3 og den kommende syvende generasjonen av VW Golf. Senere kommer en rekke andre modeller basert på denne plattformen.

Seat Leon debuterer offentlig i september.
Seat Leon debuterer offentlig i september.

LES OGSÅ: Er det skummelt å kjøpe brukt Seat?

Det bør bety at både kjøreegenskaper og komfort også er "på stell". Innvendig er den ikke like sofistikert som konsernbroder Audi A3. Det skal den heller ikke være. Til det blir prisforskjellen for stor, men den ser absolutt ryddig, pen, intuitiv ut på alle måter.

Heller ikke her er det unødige designgrep - bare for designens skyld.

Som resten av bilen synes også interiøret å være enkelt ujålete og realt. Samtidig som det er pent.

Slik ser dashbordet ut i nye Seat Leon. Enkelt, pent og ryddig.
Slik ser dashbordet ut i nye Seat Leon. Enkelt, pent og ryddig.

Mange motoralternativer

Naturlig nok deler den også motorer med Audi A3 og VW Golf. Det betyr bensinmotorer fra 1,2-liter på enten 86 eller 105 hk. eller en 1,4 TSI på 122 hk. Er dette for snaut, finnes også 1,8-liter på 180 hk.

På dieselsiden er også utvalget rikholdig, med et utvalg fra 90 hk og opp til 184 hk.

Man kan også velge mellom manuell- eller dobbeltclutch-girkasser.

LES OGSÅ: Hvorfor finnes Seat Altea i Norge?

Mindre, men større

Det er regelen snarere enn unntaket i bilverdenen at når en ny generasjon presenteres så er den større og tyngre enn forgjengeren.

Slik er det ikke med Seat Leon. Den har krympet 5 centimeter og måler nå 4,26 cm i lengden. Allikevel har akselavstanden økt med ca. 6 centimeter. Dette skal komme både innvendig plass og bagasjerommet - som har økt til 380-liter - til gode.

Den har blitt mindre, men allikevel både romsligere og lettere enn forgjengeren.
Den har blitt mindre, men allikevel både romsligere og lettere enn forgjengeren.

Les også: Seat Leon Sport: – En undervurdert bil

Bilen har også slanket seg 90 kilo siden forrige generasjon.

Ikke til Norge

Offentlig debut for nykommeren fra Spania blir bilsutstillingen i Paris som åpner sine dører i slutten av september.

Dessverre har ikke Seat noen norsk importør, så denne godbiten får vi ikke anledning til å kjøpe her hjemme. Synd, synes vi.

Se alle bildene:

Les også: - Hvorfor får vi ikke kjøpe Seat i Norge?