Seat Altea Freetrack: Når så du denne sist?

Vil du skille deg ut kan denne SUV-en være er et alternativ.

Seat Altea fra siden
Seat Altea fra siden

Den “normale” Altea har du kanskje sett før, mens denne versjonen ble en realitet et år etter at Seat Norge hadde pakket sammen og stengt dørene.

Det er nesten trist å snakke om vinteren, men vurderer du å gå til anskaffelse av 4-hjulsdrevet familiebil har vi altså funnet enda en modell du kan vurdere.

LES OGSÅ: Seat Leon Sport: - En undervurdert bil

Velkjent teknikk

Vi må skynde oss å si at dette ikke er en ny modell, Altea har vært med oss siden 2004.

Først i 2007 kom Altea Freetrack. Den vokste 21cm i lengden og ble noe mer høyreist, men fortsatt basert på VAGs A5-plattform som blant annet har blitt brukt på Audi A3 (Mk2), Golf V og Skoda Yeti.

Har du kjørt en av de nyere modellene til VAG vil du også kjenne igjen detaljer i interiør og dashbord.

Se hele annonsen her

Solid vinterbil

Seat Altea Freetrack kan sammenlignes med Scout-utgaven av Skoda Octavia. Også her får du plastdeksler, Haldex 4-hjulstrekk og bedre bakkeklaring.

Kombinerer du dette med esp, antispinn og bakkestarthjelp bør ikke vinterens snømengde bekymre deg stort. Men noen offroad egenskaper innehar den ikke.

Del med dine Facebook-venner

Frasparket er det heller ingenting å utsette på, bilen vi omtaler har den 170hk sterke TDI motoren på 2,0-liter. Med et dreiemoment på 350nm har du krefter nok.

På flat mark og under ideelle forhold klarer den 0-100 på 8,7 sekunder og 204 km/t dersom du står distansen ut. Forbruket er oppgitt til 0,59 liter på blandet kjøring.

Den er en særdeles sjelden bil i den norske bilfloraen, men nå går den an å få tak i. Hvis du ikke er så bekymret for verditap, og gjerne vil ha noe ikke så mange andre har, er dette et godt alternativ.
Den er en særdeles sjelden bil i den norske bilfloraen, men nå går den an å få tak i. Hvis du ikke er så bekymret for verditap, og gjerne vil ha noe ikke så mange andre har, er dette et godt alternativ.

Pris og utstyr

Prismessig ligger den nær Skoda Yeti, men med en totallengde på 449 cm er den 27 cm lengre enn søstermodellen fra Tsjekkia. Haldex-systemet stjeler noe plass - så bagasjerommet svelger ikke unna mer enn 490 liter.

Utstyret på den annonserte bilen omfatter blant annet sportsstoler, regnsensor, cruisekontroll, blåtann, navigasjon med touchscreen og et moderne stereoanlegg med mp3-tilkobling og åtte høyttalere.

Bakdelen ved å kjøpe denne er kun 3-års garanti - og at den nok vil ha et større prisfall enn mange av konkurrentene.

LES OGSÅ: Hvorfor finnes ikke drømmebilen i Norge?