Se opp Tesla – nå kommer banebrytende elbil til Norge

Og den blir ikke billig ...

Den amerikanske luksuselbil-produsenten Lucid gjør seg klar for Europa-lansering. Den inkluderer naturligvis elbillandet framfor noen – Norge.

Allerede i mars er planen at de skal etablere seg i Oslo. Og nå bekrefter de at utleveringen av biler vil starte i andre kvartal.

Noe volummerke vil de ikke bli. Prisene starter på 1.650.000 kroner for Lucid Air Grand Touring. En bil som har 819 hestekrefter – og en rekkevidde på over 800 kilometer!

Og det er ikke modellen med lengst rekkevidde (eller størst motor!). Lucid Air Range klarer nemlig nærmere 1.000 kilometer på en lading.

Dette kan bli markedets råeste elbil

Farvel til rekkeviddeangst

Vi snakker dermed elbilen på markedet med desidert best rekkevidde. Her er det bare å vinke farvel til rekkeviddeangsten, først som sist.

Ladingen går forresten rekordraskt unna, også. Et 900 Volt-system skal sørge for at du kan få opptil 400 kilometer på 15 minutter.

Du kan også bruke bilen som strømkilde, og for eksempel lade andre biler.

Dette kan bli en revolusjon - eller en total fiasko

HOVEDKVARERET: Vi har vært på besøk hos Lucid utenfor San Fransisco.
HOVEDKVARERET: Vi har vært på besøk hos Lucid utenfor San Fransisco.

Superrask

I forbindelse med lanseringen i Norge kjører Lucid en kampanje på Air Grand Touring-modellen. Det er den med 819 hestekrefter. Proppfull av utstyr får du den til 1,8 millioner kroner.

Inkludert her er blant annet surroundanlegg med 21 høyttalere og 21" felger.

Vi tar med at toppmodellen, Air Dream Edition, koster fra 2,2 millioner kroner. Da får du 1.111 hestekrefter – rekkevidde på rundt 930 kilometer – og 0-100 km/t på 2,7 sekunder.

Etter hvert kommer det også en ny innstegsmodell – som heter Lucid Air Touring. Den har 620 hestekrefter og en rekkevidde på rundt 650 kilometer.

Prisen på Air Touring er ikke klar enda.

Knuser Tesla på rekkevidde

LYST: Stort glasstak og frontvindu gjør at coupeen virker ekstra romslig. Førermiljøet domineres av skjermer.
LYST: Stort glasstak og frontvindu gjør at coupeen virker ekstra romslig. Førermiljøet domineres av skjermer.

Ny innstegsmodell

Alle Lucid-modellene leveres med voldsom bagasjeplass. Inkludert markedets største frunk (280 liter), snakker vi 910 liter uten å legge ned ryggen på baksetene.

Den kan imidlertid ikke trekke tilhenger. Vi har vært i San Fransisco og testet bilen, snakket med Lucids toppsjef Peter Rawlinson og hans ingeniører. De så bare dumt på oss da vi i det hele tatt våget å nevne tilhengerfeste på en slik bil ...

Takstativ skal den imidlertid få mulighet til å ha.

Les vår test av Lucid Air Dream Edition her

ROMSLIG: Air er en stor bil – og har god plass både i baksetet og bagasjerommene foran og bak.
ROMSLIG: Air er en stor bil – og har god plass både i baksetet og bagasjerommene foran og bak.

Lever opp til navnet

Apropos San Fransisco-besøket: Prøvekjøringen indikerer virkelig at denne bilen lever opp til Dream-delen av navnet. Toppmodellen vi ble bedre kjent med, er virkelig en drøm å kjøre.

Spørsmålet er hvordan markedet for denne typen bil er i 2023. Det har skjedd mye med renter, inflasjon og kjøpekraft de siste to årene.

Men Lucid har i alle fall tenkt å gi det et helhjertet forsøk ...

Video: Se vår videotest av Lucid Air Dream Edition her:

Video: Vi fikk også se nærmere på Lucid under LA Autoshow:

Var med å redde Tesla-eventyret – nå er de konkurrenter