Se hvor billig du kan få denne nå

Vi har testet brukt Audi A3 e-tron

Tidligere var det gjerne store biler som ble sett på som premium. Småbiler, det holdt snobbemerkene seg unna.

Men i 1996 kom en bil som skulle snu opp ned på mye. Da dukket nemlig Audi A3 opp første gang. En bil i Golf-størrelse, men som likevel skulle være premium.

Dette ble starten på en stor suksess for Audi. Det var mange som valgte å betale en del ekstra for «luksus-utgaven» av Golf. De to ble bygget på samme plattform og var i bunn og grunn samme bil.

Slik har de to fortsatt side om side.

Hyggelig startpris

VW og Audi var også tidlig ute med ladbare hybridbiler. Henholdsvis i form av GTE for VW og A3 e-tron for Audi-varianten. Det er den sistnevnte vi går etter litt nærmere i sømmene i denne ukens brukbiltest.

Prisene har blitt nesten overraskende hyggelige også. Du får nå en ladbar Audi A3 e-tron for rundt 120.000 kroner. Vi snakker da om en relativt godt utstyrt bil, fra 2016, med noe over 100.000 kilometer klokket inn på telleverket.

Stor suksess: Les mer om første generasjon A3 her

Smart kjøp?

En fem år gammel og godt utstyrt bil, som har gått rundt 70.000 kilometer, blir din for under 200.000 kroner. Mens en to år gammel bil som har gått 30.000 kilometer, skifter eier for under 350.000 kroner.

Fra 2020 kom en helt ny og fjerde generasjon A3. Også den finnes som ladbar, men er mer sjelden. Elbilene har tatt over i dette segmentet også.

Er A3 virkelig en premiumbil – og er en ladbar hybrid fortsatt et smart kjøp nå? Og ikke minst; Hva bør du vite om og være oppmerksom på om du vurderer A3 som bruktbil?

Alt dette og mer til får du svar på ved å se videoene til denne saken.

Vi takker Birger N. Haug, Røyken for lån av Audi A3 e-tron

Jan Tore kjøpte drømme-Audien usett

Video: Se vår bruktbil-test av Audi A3 her