Se hvem som lager nytt, elektrisk råskinn

Lotus Emeya skal sette ny standard i klassen.

GRAND TOURER: Lotus Emeya skal sette en ny standard i GT-segmentet, lover produsenten.
GRAND TOURER: Lotus Emeya skal sette en ny standard i GT-segmentet, lover produsenten.

Lotus har lange tradisjoner som sportsbilmerke. Den 75 år lange historien er preget av både opp- og nedturer, og de har også vært nær konkurs flere ganger.

I 2017 kom imidlertid Volvo-eier Geely inn på eiersiden. De har bidratt med penger og sørget for økonomisk stabilitet – og nå er Lotus klar for en skikkelig offensiv.

Først ute er den elektriske SUV-en Eletre, som allerede har fått en rekke positive forhåndstester. I dag letter de sløret på den neste – som kanskje er mer i tråd med hva skulle forvente fra sportsbilmerket: Grand toureren Emeya.

Første teste: De som har bestilt kan virkelig glede seg

Blant de raskeste

Ifølge Lotus blir Emeya blant de aller raskeste GT-ene i verden, med en akselerasjon fra 0-100 km/t på knappe 2,8 sekunder. Fra 80-120 km/t tar det under to sekunder. Topphastigheten er 256 kilometer i timen.

Videre lover de at Emeya vil sette en ny standard i GT-segmentet med hensyn til kjøreegenskaper. Bilen skal være svært aerodynamisk utformet, med aktiv frontgrill, bakre diffusor og bakspoiler.

Dette, kombinert med lavt tyngdepunkt og elektronisk styrte luftfjærer som føler veien 1.000 ganger i sekundet, skal sørge for fremragende kjøreegenskaper, lover Lotus.

Modellen blir å regne som det nye flaggskipet fra det legendariske merket når den kommer på veiene.

John fra Hommelvik har Lotus – med et helt spesielt skilt

(Saken fortsetter etter bildekarusellen)

EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.
EMEYA: Nytt elektrisk flaggskip fra Lotus.

Kraftige saker

Emeya kommer med drift på alle fire hjul, og to motorer som sammen yter 905 hestekrefter. Dreiemomentet er på svimlende 985 newtonmeter.

Batterikapasiteten er oppgitt til 102 kWt, men Lotus sier foreløpig ikke noe om rekkevidden. Men det ryktes om opptil 600 kilometer.

Det de imidlertid har avslørt, er at Emeya skal kunne lades svært raskt. Etter bare fem minutter i laderen skal batteriet ha fått tilført nok energi til at du skal kunne kjøre 150 kilometer. Fra en restkapasitet på 10 prosent skal du kunne lade til 80 prosent på bare 18 minutter.

Hvis sistnevnte betyr rundt 70 kWt overført energi, skulle det tilsvare en snitteffekt på mer enn 230 kW. Det plasserer Emeya blant de bilene på markedet som lades klart raskest.

I tillegg lover Lotus at Emeya skal være fullpakket med intelligente og avanserte sikkerhetsfunksjoner, og trekker blant annet fram en svær head-up-skjerm i frontruta som tilsvarer 55 tommer. Denne kan blant annet vise navigasjon, hindringsvarsler, kollisjonsvarsler forover og overvåking av blindsone.

Her møter vi en virkelig klassiker

Kommer neste år

Lotus understreker at ikke alle spesifikasjonene er klare, og at enkelte av dem som er oppgitt er å betrakte som foreløpige.

Selskapet har ambisjoner om å bli blant verdens viktigste elektriske sportsbilmerker innen 2028.

Emeya blir altså modell nummer to, og produksjonen er ventet å starte på nyåret 2024.

Stjerne i James Bond-film – les mer om Lotusen her

Her kan du stifte nærmere bekjentskap med Eletre