25 eksemplarer av nye VW ID.Buzz og ID.Buzz Cargo har akkurat rullet i land i Norge. Snart er det klart for mange flere biler til vårt marked.
25 eksemplarer av nye VW ID.Buzz og ID.Buzz Cargo har akkurat rullet i land i Norge. Snart er det klart for mange flere biler til vårt marked.

Se hva som akkurat har kommet til Norge

Her ruller de første eksemplarene av ID.Buzz i land.

Volkswagen har tatt seg svært god tid med det som blir en moderne versjon av den legendariske Hippiebussen. Den første konseptbilen ble vist allerede for mer enn 20 år siden.

Men nå er ventetiden veldig snart over. Bilen som flere tusen norske kunder har bestilt, er straks på norske veier. De 25 første eksemplarene rullet i land tidligere i formiddag.

De var blant rundt 500 nye biler som kom med et frakteskip fra Volkswagen. Etter klargjøring skal ID.Buzzene videre ut til forhandler-nettverket.

Nesten 4 kubikkmeter

Akkurat som for originalen er det her snakk om både person- og varebilutgave. Sistnevnte heter ID.Buzz Cargo og er ventet å bli en stor suksess i klassen for elektriske varebiler.

ID. Buzz Cargo er den første helelektriske varebilen fra Volkswagen bygget på MEB-plattformen. Det vil si at den er bygget som elbil fra bunnen av, med alle de fordelene det fører med seg av teknologiske muligheter.

Bilen har WLTP-rekkevidde på inntil 423 kilometer og et lasterom på nesten 4 m3. Startprisen er på 452.700 kroner.

Her dukket ID.Buzz opp første gang i Norge

Inne på norsk asfalt, nå venter klargjøring før bilene skal videre ut i forhandlernettet.
Inne på norsk asfalt, nå venter klargjøring før bilene skal videre ut i forhandlernettet.

Samme batteripakke

Personbilutgaven starter på sin side på 494.200 kroner. Rekkevidden på strøm er litt lavere, nærmere bestemt 418 kilometer. De to har for øvrig samme batteripakke, på 77 kWt netto. I starten er det bakhjulsdrift som gjelder, 4x4 kommer senere.

Som personbil kommer ID.Buzz først som femseter, med et tradisjonelt baksete. Senere skal den også komme som seks- og sjuseter. Da forventer vi også mer fleksible interiørløsninger enn i modellen som starter det hele.

Skyhøy interesse – VW økte produksjonen

Volkswagen venter seg mye også av varebilutgaven. Her skal forhåndsinteressen vært stor blant norske kunder.
Volkswagen venter seg mye også av varebilutgaven. Her skal forhåndsinteressen vært stor blant norske kunder.

Mye utstyr

Importøren Harald A. Møller har tidligere bekreftet at de skal utstyre den norske «standard-modellen» med utstyr som i andre land er ekstrautstyr, slik som ryggekamera.

Personbilen er også utstyrt med en 12 tommers infotainment-skjerm, oppvarmet frontrute og oppvarmet multifunksjonsratt, for å nevne noe. På dashbordet kjenner vi igjen mye fra VWs øvrige ID.-modeller.

Det har tatt sin tid, men nå er ID.Buzz endelig på plass i Norge.
Det har tatt sin tid, men nå er ID.Buzz endelig på plass i Norge.

Kan ta imot 170 kW

– Vi har valgt å oppgradere modellene med utstyr som vi vet nordmenn er opptatt av, og som de gjerne velger som tilleggsutstyr. Dette er biler som kommer til å sparke godt fra seg både i nyttekjøretøymarkedet, men også hos familier som ønsker en romslig, trygg og god elbil, sier Håkon Wirak som er direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS, i en pressemelding.

ID. Buzz får en ladekapasitet på inntil 170 kW, som betyr at du under optimale forhold kan lade bilen fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter. For alle som skal bruke bilen i næring, er det naturligvis viktig. Lader man for eksempel i lunsjpausen, gir det mange nye kilometer med elektrisk rekkevidde på batteriet.

LES TESTEN: Ikke perfekt, men blir garantert suksess i Norge

Video: Her møter vi ID.Buzz til første prøvekjøring