Se hva de har funnet på: – Kulere knapp får du ikke
Vi har vært på en helt unik test. Se video:
Porsche er i full gang med å pumpe ut elbiler til norske kunder. Men det er noen modeller som ikke har ladeledning, også.
En av de råeste av disse, er den nye sportsbilen 911 GT3 RS. En bil som flytter grenser, selv for Porsche.
Vi tok turen til selveste Silverstone, den legendariske racerbanen i England, for å bli bedre kjent med nykommeren.
Det ble en uforglemmelig opplevelse.
Her kan du lese mer om vårt første møte med nye GT3 RS
Formel 1-teknologi
Selv bortskjemte Porsche-entusiaster vil la seg blende av hvilket nivå det er på nye GT3 RS. For eksempel kan vi nevne en helt ny knapp på rattet – som garantert vil falle i smak.
På den står det kort og godt DRS. De tre bokstavene er kanskje litt kryptiske – men står for Drag Reduction System.
Det igjen er et begrep hentet fra Formel 1 – og handler om å redusere marktrykk og luftmotstand, slik at du får høyere fart.
DRS brukes i Formel 1 for å foreta forbikjøringer. Og da skjønner du sikkert hvorfor så mange vil juble over å ha en slik knapp i bilen sin.
Test av Porsche 911 GT3 RS: Kjørte 5.000 kilometer på én dag
Hyppig brukt
Eierne av en 911 GT3 RS vil så og si aldri virkelig trenge den knappen, selv med mye banekjøring. Bilen kjører forbi det meste, uansett.
Men du kan jo gjette om de kommer til å trykke på den når de skal kjøre forbi en lastebil eller mopedbil, likevel.
Det som faktisk skjer når du trykker på knappen, er at vingen bak justerer seg. Slik at marktrykket minsker og du får bedre akselerasjon.
– Altså, en kulere knapp kan du rett og slett ikke få på rattet ditt. Den signaliserer virkelig at du kjører noe ekstremt, sier Brooms Vegard Møller Johnsen. Han tok turen til England for å kjøre bilen.
Ventet to år på drømmebilen – etter seks timer skjedde dette
Ikke bare det, mine damer og herrer ...
...som de sier på TV Shop: I tillegg til denne artige knappen, får du noen helt spesielle finner på taket. De ser ganske uskyldige og nesten unyttige ut. Men det er de virkelig ikke. Hvilken oppgave de har, får du vite i videoen i denne artikkelen.
Dessuten avsløres det her to andre detaljer som Porsche aldri tidligere har gjort. Vi kan si så mye som at den ene handler om hva som befinner seg under panseret – og det andre handler om noe som er plassert bak på bilen.
I klippet får du også høre lyden av den 4-liters, selvpustende motoren – og se selvsagt se den på utfolde seg på Silverstone.
GT3 RS avduket: Ja, dette er ekstremt
Video: "Haifinnen" på taket har en helt spesiell oppgave: