Se hva Brynjulf oppdaget på bortgjemt ladestasjon

For Mercedes G-Klasse er ladekabler noe nytt.

LADER: På Tynset sto den til lading - kamuflert, men tydelig en Mercedes-Benz G-Wagen. Foto: Brynjulf Strømsaas.
LADER: På Tynset sto den til lading - kamuflert, men tydelig en Mercedes-Benz G-Wagen. Foto: Brynjulf Strømsaas.

Norge er et populært testområde for mange bilprodusenter, ikke minst om vinteren. Godt kamuflerte bilmodeller dukker av og til opp i kolonner med kurs nordover for testing under mest mulig vinterlige forhold, med snø, kulde og is.

Testsjåførene vil helst unngå oppmerksomhet og fotografering, men uansett er det ofte årvåkne bilinteresserte som får med seg det som skjer – og tar bilder når anledningen byr seg.

Slik oppdaget tynsetingen Brynjulf Strømsaas (55) det som tydeligvis er prototyper på elektriske utgaver av Mercedes G-Klasse da han var en tur til Tynset sentrum nylig.

Enorm respons på luksusbilen i Norge - overgår alle forventninger

G-Wagen

– Det var helt tilfeldig jeg kom over bilene, som sto til lading på en litt bortgjemt ladestasjon bak Alti Butikksenter, forteller han til Broom.

– Det var tre biler i følge, og da jeg tok bilde var det ingen personer å se i nærheten, så teamet var trolig på hotellet og spiste mens bilene ladet.

FIRKANTET: G-Klasse blir elektrisk, men karosseriformen ser ikke ut til å bli spesielt tilpasset drivlinjen... Foto: Brynjulf Strømsaas
FIRKANTET: G-Klasse blir elektrisk, men karosseriformen ser ikke ut til å bli spesielt tilpasset drivlinjen... Foto: Brynjulf Strømsaas

– Hvordan oppdaget du egentlig bilene?

– Jeg var ute i et helt annet ærend da jeg så bilene sto der, men så straks at det var G-Klasse, og da er jo ladekabler noe nytt.

Nytt elektrisk flaggskip - her viser de første smakebit

Bilsport

– Var det noen som holdt øye med dem – eller sto bilene forlatt mens de ladet?

– Det var faktisk ingen å se i nærheten, nei.

– Fikk du sett nøyere på bilene?

– Nei, dessverre – det gikk litt hals over hode her, så jeg angrer litt på at jeg ikke tok meg ekstra tid til å ta noen interiørbilder også, sier Brynjulf Strømsaas som er selvstendig næringsdrivende og jobber mye med salg av blant annet GPS og jaktutstyr.

Bilinteressen er sterk og levende, og har vært det lenge. Blant annet var han i en lang periode fra slutten av 1980-tallet del av et aktivt bilsportmiljø, og konkurrerte selv i rallycross.

SÆREGEN: G-Klasse, eller Geländewagen som den også er kjent som, er forlengst blitt en ikonisk bilmodell. Nå blir den snart elektrisk.
SÆREGEN: G-Klasse, eller Geländewagen som den også er kjent som, er forlengst blitt en ikonisk bilmodell. Nå blir den snart elektrisk.

Skal hete EQG

For Mercedes er det litt av en milepæl av også G-Klasse skal bli elbil. Dette er en av deres mest ikoniske bilmodeller – og en bil som har vært kjent for å ha store bensin- eller dieselmotorer under det firkantede panseret.

Nå er de kommet langt i testingen. Etter alt å dømme vil Mercedes følge sin tradisjonelle navnestruktur også på denne, det betyr at den elektriske G-Klassen vil få betegnelsen EQG når den kommer på markedet.

Knuste egen rekkevidde-rekord

Video: Denne turen blir ikke gratis...