Sbarro Evoluzione: Halvt bil, halvt gokart
Studentene ved designskolen til eksentriske Franco Sbarro klarte deadline med et nødskrik.
Sbarro Evoluzione er antagelig den råeste konseptbilen du ikke har hørt om fra årets Genève-utstilling.
Årsaken til at den ikke har fått mer oppmerksomhet er antagelig at den ikke har noen anerkjent merke-logo i fronten. Det har i alle fall ikke noe med designet å gjøre.
Lamborghini blandet med KTM
Råskinnet ser ut som en krysning mellom Lamborghinis ultra-eksklusive Reventón og motorsykkelprodusenten KTMs ekstreme gateracerbil X-Bow - eller, rettere sagt, det ser ut som karosseriet er kuttet av like bak føreren, slik at man kan kikke rett ned i den midtmonterte motoren bakfra. Selve kraftkilden er hentet fra Audi, den velkjente 1,8-liters turbomotoren som her yter 180 hester - det er mer enn nok når bilen bare veier drøyt 800 kilo.
Føreren er plassert i midten, med en passasjer på hver side, litt tilbaketrukket, som i en McLaren F1, og bilen er - selvfølgelig - matt-lakkert, nesten som et Stealth-fly. Totalinntrykket er mildt sagt aggressivt, og noe helt utenom det vanlige.
LES OGSÅ: Her er superbilen du har råd til
Kreativt opphav
Men så er det da heller ikke noe vanlig design-firma som står bak. Evoluzione er et produkt av fantasien til de 24 studentene ved Franco Sbarros designskole, og har man Sbarro som læremester, er det ingen overraskelse at resultatene blir kreative.
Siden tidlig på syttitallet har sveitseren presentert sine kreasjoner på Genève-utstillingen, den ene mer vanvittig enn den andre, og de mest kjente er kanskje den gigantiske Monster G med Boeing-hjul og den kritthvite, ekstremt kileformede Challenge fra åttitallet – i tillegg til hjulet uten nav, som han første gang viste fram i 1989.
Siden han åpnet designskolen midt på nittitallet har også prosjektene til studentene hans fått plass i Genève - i år altså Evoluzione.
SE KLIPPET: En superbil i gjørma!
Oppgave: Lett, enkelt og aggressivt
– Oppgaven gikk ut på å skape noe som var lett og enkelt, men samtidig aggressivt. Bilen skulle ha plass til tre personer, og vi skulle se på motorsykler for å hente inspirasjon, sier sveitsiske Marc Stevanin (20) og belgieren Maël Stevart (23), to av studentene fra årets kull.
– Halvparten av oss jobbet med ramme og motor. Vi var blant de tolv som hadde ansvaret for karosseriet. Når man jobber på den måten må man samarbeide og inngå kompromisser, og det kan vi love at ikke alltid er så lett, ler de to designspirene.
Gleder seg til prøvekjøring
Men resultatet er det altså ingenting å si på - i alle fall ikke utseendemessig. Spørsmålet er hvordan den er å kjøre - men det kan ingen av studentene foreløpig svare på.
– Vi jobbet som besatt for å få bilen ferdig før deadline, og klarte det med to timers margin. Deretter kom trucken og hentet den til utstillingen. Så du kan trygt si at vi gleder oss til prøveturen, gliser de to forventningsfullt.
Verdens første superbil - les mer om den her: