Satte ny rekkevidderekord på vinteren

Tesla slo sin egen toppnotering fra i fjor.

LANGTUR: Tesla Model S Standard vinkes avgårde fra Skur13 i Oslo av ordfører Marianne Borgen. Det skulle vise seg at turen ble lang før det var tomt for strøm (Foto: NAF)
LANGTUR: Tesla Model S Standard vinkes avgårde fra Skur13 i Oslo av ordfører Marianne Borgen. Det skulle vise seg at turen ble lang før det var tomt for strøm (Foto: NAF)

I går gikk NAF og Motors store rekkeviddetest av stabelen. Målet: Å finne ut hvordan noen av Norges mest populære elbiler klarer seg på vinteren.

Ikke overraskende er fasiten at alle bilene går kortere på vinteren enn den offisielle rekkevidden sin. Noen også betydelig kortere. Men samtidig ble det satt en ny vinterrekord

Tesla Model S klarte nemlig hele 530 kilometer i kaldt vintervær.

Bare fire elbiler klarer over 60 mil sommer og vinter

Tesla slo Tesla

– Det er gøy med rekord, men vi fikk også rekorder i tap av rekkevidde, sier Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I fjor vinter kjørte Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 521 kilometer i verdens største elbiltest. Nå ble altså rekorden slått av en annen Tesla, nemlig Model S Standard, med 530 kilometer på telleren etter at bilen var kjørt helt tom for strøm.

I fjor lå temperaturen mellom null og minus ti grader, mens det i år var litt kaldere med temperaturer mellom null og 19 minusgrader.

STRØMTOM: Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, kjørte sammen med Broom-Benny i nykommeren JAC e-JS4. Den stoppet strømtom i Nord-Sel i Gudbrandsdalen. (Foto: NAF)
STRØMTOM: Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, kjørte sammen med Broom-Benny i nykommeren JAC e-JS4. Den stoppet strømtom i Nord-Sel i Gudbrandsdalen. (Foto: NAF)

Billig – men bra

– Dette er imponerende og tapet av rekkevidde er på pene 16,4 prosent sett opp mot den offisielle rekkevidden, sier Sødal.

Selv om Tesla Model S kjørte lengst, var det ikke den som kom nærmest den oppgitte rekkevidden (WLTP). Det var en langt rimeligere bil som gjorde det, nemlig Maxus Euniq6. Den kjørte 10,45 prosent kortere enn det som står i salgsmateriellet.

– I vår test er dette vinneren. Vi er opptatt av bilene som har de beste resultatene sett opp mot det som er den offisielle rekkevidden, sier Sødal, i en pressemelding.

Vi fulgte rekkeviddetesten i eget livesenter

MÅ BERGES: Etter 310 kilometer var det slutt for VW ID.Buzz. WLTP-rekkevidden på dette eksemplaret er på 408 kilometer.
MÅ BERGES: Etter 310 kilometer var det slutt for VW ID.Buzz. WLTP-rekkevidden på dette eksemplaret er på 408 kilometer.

Enda større avvik

Vi i Broom var også med på årets test. Vi kjørte tre av bilene, Tesla Model X Plaid, VW ID. Buzz og Jac e-JS7.

Førstnevnte gikk ikke overraskende langt og stoppet første etter 444 kilometer. De andre to klarte litt over 300 kilometer før det var slutt.

Dette er den fjerde vintertesten NAF og Motor kjører. Historikken viser et avvik fra den offisielle rekkevidden mellom fire og 32 prosent. I årets test var det fire biler som gjorde det dårligere enn det som til nå har vært det største avviket i rekkevidde:

Mercedes EQE 300, Skoda Enyaq Coupe RS, Toyota bZ4x 2WD og Hongqi e-HS9 hadde mer enn 32 prosent kortere rekkevidde i testen.

Du kan se alle testresultatene på motor.no – her:

FORNØYD: Den måtte gi tapt 86 kilometer før Model S. Men Brooms Vegard Møller Johnsen i Tesla Model X var likevel fornøyd med rekkeviddetallet.
FORNØYD: Den måtte gi tapt 86 kilometer før Model S. Men Brooms Vegard Møller Johnsen i Tesla Model X var likevel fornøyd med rekkeviddetallet.

Vil ha vinter-rekkevidde

– Det er stor variasjon i hvor stort tap av rekkevidde det er fra bilmodell til bilmodell. I dag hadde vi ordentlig kulde på deler av testruta, men stort sett kjørte de fleste bilene i normale vintertemperaturer, sier Sødal.

NAF har lenge tatt til orde for at det bør innføres en egen måling for rekkevidde på vinteren. Det er noe mange norske elbilkjøpere garantert vil ønske velkommen:

– Vi ønsker oss en offisiell test av rekkevidden på elbiler vinterstid. Håpet er at dette kommer på plass på europeisk vinter-WLTP, sier Sødal.

Her var det slutt for publikumsfavoritten

Video: Her begynner det å gå på stumpene for ID.Buzz