Sånn er det å kjøre en Tesla HELT tom for strøm

Skumring, øde, iskaldt – og krabbemodus.

Bilen forteller oss at det er 13 minusgrader. Vi er på en øde fjellvei, på vei mot Venabygdsfjellet.

Mørket har begynt å komme. Det er mange kilometer til nærmeste ladestasjon, særdeles spredt bebyggelse – og nå merker jeg at gassresponsen er helt fraværende.

Vi har for lengst fått beskjed av bilen om å stoppe for å lade. Men de oppfordringene har vi ignorert.

Nå står det 0 prosent igjen av batteriet – og rekkevidde på 0 kilometer. Men vi gir oss ikke før bilen ikke flytter seg mer ...

NYHET: Dette er nye Tesla Model X Plaid. Med over 1.000 hestekrefter (!) – og en rekkevidde på 543 kilometer (WLTP).
NYHET: Dette er nye Tesla Model X Plaid. Med over 1.000 hestekrefter (!) – og en rekkevidde på 543 kilometer (WLTP).

Råskinn

Sånn er det å være med på NAF og Motors rekkeviddetest på vinteren. Det kan være ekstremt spennende.

VI i Broom er med for første gang. Jeg kjører nye Tesla Model X Plaid. Stor SUV med rekkevidde på 543 kilometer. Den har også 1.020 hestekrefter!

0-100 km/t kan dermed leveres på 2,6 sekunder – som ganske enkelt er idiotisk raskt for en fullvoksen familiebil.

Porsche satte ny rekord – nå svarer Tesla selvsikkert tilbake

Rekkevidde på vinterføre

Men akselerasjon av typen som kan gi deg krystallsyken er ikke på programmet i dag.

Vi skal nemlig finne ut nøyaktig hvor langt denne bilen kjører under typisk norske vinterforhold.

Og det svaret er ikke så langt unna, tenker jeg, mens det piper i varslinger og blinker store advarsler både på infotainmentskjermen og i de digitale instrumentene.

BROOM-BILENE: Tesla Model X Plaid, VW ID. Buzz og JAC J-4S var bilene Broom fikk kjøre under testen.
BROOM-BILENE: Tesla Model X Plaid, VW ID. Buzz og JAC J-4S var bilene Broom fikk kjøre under testen.

Årets sprøeste nyhet: – Trodde ikke det skulle bli lovlig

Verdens største

I årets vintertest var 29 biler med – noe som bidrar til at dette er verdens største rekkeviddetest.

Start er på Skur 13 i Oslo. Så går ruta via Gjøvik, Lillehammer og Dombås opp på Dovrefjell (for de som kommer så langt).

Videre fortsetter reisen mot Venabygdsfjellet og Ringebu – før man kjører oppover mot Dombås på nytt. Igjen, forutsatt at man har strøm til en så lang reise.

ANGST: Alle bilene var utstyrt med 'piller mot rekkeviddeangst'.
ANGST: Alle bilene var utstyrt med "piller mot rekkeviddeangst".

Det er to personer i hver bil – og det meldes om snittforbruk og estimert rekkevidde hver 50 kilometer.

Hvem som stopper først og sist og hva som skjer med Tesla Model X når vi kjører den HELT tom, ser du i klippet i denne artikkelen.

Video: Her er det like før Teslaen stopper helt opp:

Tok med nykommer på rekkevidde-test: Virker ikke helt ferdig