
Samarbeider for å takle krisetidene
Konkrete planer om nye modeller er allerede klare.
Krisen i bilindustrien fører blant annet til at mange ser seg om etter måter å gjøre produksjonen mer effektiv på.
Et alternativ er å samarbeide i utvikling og produksjon av nye modeller – også når det gjelder innkjøp er det en fordel å være størst mulig.
Dette har PSA Citroën og Peugeot og General Motors (GM), som har Opel, allerede tatt konsekvensene av. Fra februar i år innledet de et samarbeid.
Nå er det kommet så langt at det bekreftes nye prosjekter som skal på markedet om noen år.
LES OGSÅ: Nybiler selges til bruktbilpriser
Fire klasser
Foreløpig har en konkludert med at det skal lages felles plattformer som skal danne ulike modeller i disse klassene:
– En kompakt MPV (flerbruksbil) for Opel – som også skal bli en crossover for Peugeot
– En MPV i småbilsegmentet for Opel og Citroën
– En oppgradert småbilsplattform for neste generasjon miljøvennlige modeller
– En program for en mellomklassebil fra Opel og Peugeot/Citroën
LES OGSÅ: – Hvorfor gjør Opel det så dårlig i Norge?
Klare i 2016
GM kniver om å være verdens største bilprodusent, mens PSA er Europas nest største, og målsetningen er at alle de fire plattformer skal kombinere de beste egenskapene fra de ulike varemerkene i alliansen.
De første konkrete resultatene av disse planene forventes å stå ferdige i 2016.
Parallelt med disse opplysningene sier ryktene at det kan være snakk om en full fusjon mellom de tre bilmerkene. Dette kan du lese mer om her
13 milliarder kroner
I tillegg kommer det en felles innkjøpsorganisasjon. Ved å gjøre utviklingen sammen, skal dette gi en total innsparingspakke på 13 milliarder kroner i året når synergieffektene slår inn for fullt.
Det eneste som gjenstår for at avtalen skal tre i kraft, er de siste forhandlingene.
GM har også tidligere samarbeidet med et europeisk bilmerke, Fiat, men etter fem år ble det avsluttet i 2005.