Saab skal starte produksjonen igjen
Fabrikken har stått stille helt siden 6. april. Helt uviss situasjon.

Saab har vært gjennom en skikkelig berg-og-dalbane de siste månedene. Etter at de feiret ettårsjubileet for "frigjøringen" fra GM i februar med stor festivitas og mye optimisme, snudde stemningen brått da det ble kjent at den økonomiske situasjonen var svært alvorlig og at Saab ikke klarte å betale underleverandørene sine.
"Bare en liten morgenforkjølelse" sa Saab-sjef Victor Muller den gangen. De ordene har han nok angret på i etterkant, for Mullers forsøk på å bagatellisere problemene har nok i praksis gjort situasjonen langt verre for Saab.
Gjelden til frustrerte underleverandører skal være på flere hundre millioner kroner og Muller og resten av Saab-ledelsen har de siste månedene kjempet en desperat kamp for å få inn nye penger. Penger som er helt avgjørende for at ikke Saab skal bukke under.
LES OGSÅ: Kina-håpet som brast
Kinesere på besøk
Nå later det til at de har klart å skaffe seg et lite pusterom. Rapporter fra Sverige sier nemlig at Saab-fabrikken skal starte opp igjen i morgen. Ansatte som har sittet hjemme de siste månedene, kom på jobb igjen i går og startet forberedelsene. Samtidig er det kjent at Saab har klart å få til en avtale med viktige underleverandører som gjør at delene igjen kommer inn til fabrikken.
Produksjonsstarten er neppe helt tilfeldig sammenfallende med at representanter fra kinesiske Pang Da kommer på besøk fredag. Det kinesiske bildistribusjons-selskapet har inngått en avtale med Saab om å kjøpe biler for et betydelig beløp og ønsker også å kjøpe seg inn i Saab. Om det går i orden, er imidlertid et helt åpent spørsmål.
LES OGSÅ: Saab har funnet en ny partner
Jobber på spreng
Pang Da kom på banen etter at et annet kinesiske selskap, Hawtai, trakk seg fra en intensjonsavtale med Saab. Avtalen var at Hawtai skulle kjøpe 29,9 prosent av Saab. Det ville tilføre Saab rundt en milliard kroner – og sikre driften på mellomlang sikt. Men det tok bare en uke fra avtalen ble inngått, til kineserne bakket ut.
I mellomtiden jobber Saab på spreng med å få inn andre kinesiske interessenter. De har også en russisk milliardær stående på sidelinjen, klar for å investerere i bilprodusenten. Men her er det mange skjær i sjøen og en svært komplisert situasjon.
Kjøpe fabrikkbygningene
Russiske Vladimir Antonov ble opprinnelig nektet å ta over Saab av GN, angivelig fordi han hadde tette kontakter med russisk mafia.
Antonov har imidlertid holdt seg i kulissene hele tiden og skal blant annet være klar for å kjøpe fabrikkbygningene og leie dem tilbake til Saab, for å frigjøre kapital. Men denne dealen har vist seg å være svært vanskelig å få gjennomført.
Men – i morgen skal altså samlebåndet etter planen begynne å rulle igjen hos Saab. Så gjenstår det å se hvor lenge dette eventuelt vil vare.