Saab-sjefen fortsatt optimist

Brukbar avslutning i fjor - men salget ble rekordlavt.

Saab 9 5_snø
Saab 9 5_snø

Saab har lagt fram salgstallene sine for 2010 og det er ikke spesielt lystig lesning.

Spyker-eide Saab hadde opprinnelig et mål om å selge mellom 50 000 og 60 000 biler i 2010. Underveis ble det nedjustert til 45 000 - og senere til mellom 30 000 og 35 000. Tallet endte til slutt på 31 696 biler.

Dermed "slo" Saab sin lite hyggelige rekord fra 2009, da merket bare solgte 39 800 biler.

Økte gjennom året

Saab-sjef Victor Muller er likevel - som vanlig - optimist. I en pressemelding i forbindelse med fremleggingen av disse tallene, fremhever han at salget økte gjennom hele året - og at fjerde kvartal var det klart beste i 2010.

I forhold til fjerde kvartal 2009, økte salget i samme periode i 2010 med 192 prosent. Fjerde kvartal 2010 kontra tredje kvartal samme år viser en salgsøkning på 31 prosent.

Opp til 120.000

- Disse tallene viser at Saab Automobile fortsatt holder på å etablere seg som en uavhengig bilprodusent, samtidig som de speiler den enorme målbevisstheten som alle ansatte og forhandlere viste i et år som var utrolig hendelsesrikt, sier Victor Muller i pressemeldingen.

2011 blir etter alt å dømme vinn eller forsvinn for Saab. I år lanserer de to nye bilmodeller, nemlig SUV-en 9-4X og den etterlengtede stasjonsvognutgaven av 9-5. Samtidig er Saab på vei inn i viktige markeder som Kina og Russland. Spørsmålet er hvor raskt de eventuelt klarer å skaffe seg fotfeste der.

I 2012 skal det etter planen komme en helt ny 9-3. Og med den på plass, er målet i følge Spykers forretningsplan å selge hele 120 000 biler. Altså nesten en tredobling av salgstallet fra 2010. Akkurat det er det mange som tviler på er realistisk.

Les testen av nye 9-5: Vi ble imponert!

Kan ikke overleve

- Dette er ikke bærekraftige salgstall på sikt. Man kan ikke overleve på et slikt nivå, sier professor i industriell produksjon ved Copenhagen Business School i København, Christer Karlsson til svenske Dagens Industri.

Karlsson understreker at han ikke kjenner Saabs forretningsplan i detalj. Men utfra realitetene, levner han bilprodusenten få muligheter til å overleve. Han mener Saab holder seg i live nå blant annet takket være salg av produksjonsutstyr - men at merket med dagens struktur ikke har mulighet til å klare seg lenge.

- I beste fall kan det være snakk om tre år. Kanskje bare to. Saab har ikke ressurser til å utvikle en ny generasjon bilmodeller, det koster flere milliarder kroner, sier Karlsson til di.se.

LES OGSÅ: Dårlige nyheter for Saab-SUV-en

Her er splitter nye Saab 9-4X - i Norge. Bilde fra www.youtube.com.
Her er splitter nye Saab 9-4X - i Norge. Bilde fra www.youtube.com.