
Saab-produksjonen stoppet igjen
Rykteflommen rundt Saab-problemene øker. Hva er det egentlig som skjer?
Tirsdag kom nyheten om at produksjonen på Saab-fabrikken hadde stoppet opp – angivelig fordi Saab ikke hadde betalt underleverandørene sine i tide.
Dette ble starten på noen turbulente døgn for Saab, der det har kommet en rekke indikasjoner på at alt ikke er som det skal være hos bilprodusenten.
I går stanset produksjonen igjen – og igjen skal årsaken være at man mangler deler til produksjonen. Deler som blir holdt tilbake fordi Saab ikke har betalt regningene sine.
Nå sier Saab-talsmann Eric Geers ifølge bransje-nettstedet autonews.com at Saab har hatt fruktbare diskusjoner med transportfirmaet DB Schenker som har holdt leveranser tilbake. Geers hevder at DB Schenker nå skal levere som normalt og at det dermed ikke skal bli flere stopp i produksjonen.
Lite hyggelig
I går gikk Schenker ut og bekreftet at Saab ikke hadde betalt dem på lang tid og at de hadde flere millioner svenske kroner utestående. Og ifølge svenske media gjelder det samme for flere underleverandører. Blant dem Saabs reklamebyrå som skal ha et stort beløp utestående – men også dele-leverandører som nå angivelig skal være "svært sinte" over manglende betaling fra Saab.
Med andre ord en veldig lite hyggelig situasjon for Saab som nylig feiret ett års uavhengighet fra GM. Og dette har naturlig nok startet en ny rykteflom om Saabs fremtid.
LES OGSÅ: Halvor kjørte 140 mil for å feire Saabs "fødselsdag"
Kompleks situasjon
– Det som har skjedd de siste dagene er helt klart veldig uheldig for Saab. Hele fundamentet for selskapet har jo blitt møtt med stor skepsis fra mange hold. Da er det ekstra viktig å holde orden i sysakene. Enten det skyldes rot og dårlige rutiner - eller om Saab rett og slett er i ferd med å slippe opp for penger: Begge deler er svært uheldig for merkevaren Saab, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.
– Men det er ikke bare produksjonsstopp og ubetalte regninger det handler om nå?
– Nei, denne historien er nok mer kompleks enn som så. I forrige uke erklærte den mangeårige Saab-sjefen Jan-Åke Jonsson overraskende at han trekker seg, av "personlige årsaker". Samtidig er den russiske investoren Vladimir Antonov på banen og ønsker å kjøpe seg inn i Saab. Turbulensen rundt manglende betalinger og stopp i produksjonen blir av mange sett på som et taktisk grep for å bane vei for Antonov.
Avvist av GM
– Hvem er egentlig Antonov, han har vi vel hørt om før?
– Det er helt riktig. Han var inne og ville overta Saab fra GM, sammen med Spyker, men GM avviste ham da som kjøper, angivelig fordi de mente han hadde nære forbindelser til organisert kriminalitet i Russland. Men i løpet av året som har gått, har Antonov manøvrert seg i posisjon igjen. Nå tilbyr han å gå inn i Saab med et større millionbeløp mot å bli deleier av selskapet. Det må godkjennes av svenske myndigheter – og den prosessen pågår nå, sier Knut Skogstad.
Antonov frykter Saab kan gå konkurs - les mer her:
Trenger kapital
– Og hvis han får nei?
– Da er Saab i en vanskelig situasjon – og må raskt finne andre investorer. Saab-Spyker-sjef Victor Muller hevder fortsatt at den kortsiktige likviditeten er god, men det som har skjedd de siste dagene underbygger jo ikke akkurat det.
- Uansett vil Saab trenge betydelig kapital framover for å kunne investere i nye modeller. Uten det, har selskapet ingen mulighet til å overleve.
Usikker reise
– Hva er ditt inntrykk av Saab framtidsmuligheter nå?
– Troen på at det kan gå bra har i alle fall ikke blitt styrket de siste dagene. Det er en veldig usikker reise Saab har lagt ut på. De fleste rasjonelle argumentene peker nok mot at dette blir vanskelig.
- Men som kjent: Det er vanskelig å spå om framtiden og mye kan skje i en bransje som denne. Jeg og mange med meg håper selvfølgelig at Saab skal overleve, selv om oddsene ikke er de beste, avslutter Knut Skogstad.
Klassens lekreste stasjonsvogn? Dette er nye 9-5 SportCombi

Tror du Saab kan overleve? Skriv i kommentarfeltet under: