Saab-eierens gjeld går til inndriving

Nå spøker det for framtiden til svenske NEVS.

NEVS rakk å produsere noen eksemplarer av denne bilen, Saab 9-3 i ny utgave - før det igjen ble stans og helt stille på fabrikken i Trollhättan. Foto: NEVS.
NEVS rakk å produsere noen eksemplarer av denne bilen, Saab 9-3 i ny utgave - før det igjen ble stans og helt stille på fabrikken i Trollhättan. Foto: NEVS.

Mens fabrikken har stått stille siden midten av mai, har gjelden hopet seg opp hos National Electric Vehicle Sweden (NEVS).

De kjøpte i fjor konkursboet til Saab, med store planer om å produsere elbiler basert på Saab-teknikk ved fabrikken i Trollhättan.

Så langt har de imidlertid ikke kommet. NEVS startet først med å produsere et begrenset antall biler med vanlig forbrenningsmotor, men i mai var det altså slutt. Da hadde man ikke lenger råd til å betale underleverandørene.

Redningsbilen kom dessverre altfor sent

Skylder 50 millioner

NEVS skylder på at samarbeidspartnere ikke hadde oppfylt lovnader om finansiering.

Dermed ble den økonomiske situasjonen svært vanskelig for selskapet.

Nå er det kjent at NEVS skylder rundt 50 millioner svenske kroner til ulike leverandører - og de første kravene går nå til inndriving.

Et av selskapene som ikke lenger vil vente på å få pengene sine, er Binar Elektronik.

Harald sikret seg helt unike biler på auksjon

- Har ikke penger

- Vi må opptre profesjonelt og betale våre lønninger og skatter. Våre underleverandører har jo fått betalt, sier Binar Elektronikk-sjefen Leif Gustafsson, til svenske medier.

Her skal det være snakk om tre millioner kroner. 

NEVS forsøker på sin side å avdramatisere situasjonen så godt de kan.

- Vi har dessverre ikke penger til å betale underleverandørene våre. Men de kommer til å få betalt. Vi jobbet både med kortsiktige løsninger og fortsetter dialogen med to bilprodusenter, sier kommunikasjonssjef Mikael Östlund i NEVS.

Forlenget stans

Da produksjonen stanset i mai, karakteriserte NEVS det hele som en "midlertidig og kontrollert stans i produksjonen". Den skulle vare i fire uker - så skulle fabrikken komme i gang igjen.

Dette ble møtt med skepsis hjemme i Sverige, og det ble snart klart at NEVS ikke klarte å holde sin egen frist.

Den ble i stedet forlenget til over sommerferien - og det ble snakket om at produksjonen skulle komme i gang i midten av august.

200 hestekrefter og luksus - til bare 30.000 kroner

Gode kort på hånden

Nå er det klart at det heller ikke blir noe av. NEVS skal være i forhandlinger med to asiatiske selskaper som kan være interessert i å ta over hele eller deler av virksomheten - og skyte inn nødvendig kapital til å kunne starte produksjonen og finansiere videre drift.

De to skal være indiske Mahindra og kinesiske Dongfeng. Disse forhandlingene skal ha pågått en tid, og ifølge svenske media hadde NEVS et håp om å komme i mål med dette i juni.
Men slik gikk det ikke, og i den situasjonen NEVS nå er i, er det klart at eventuelle samarbeidspartnere har svært gode kort på hånden.

LES OGSÅ: - Gjør de like god jobb på svenske bilverksteder?