Saab 9–3 cabriolet: Kanskje får den enda et nytt liv
Nå går det comeback-rykter om Saab-cabrioleten

Det begynner å bli alvorlig lenge siden det var produksjon i den tidligere Saab-fabrikken i Trollhättan.
Selskapet som kjøpte konkursboet etter Saab, elbilprodusenten NEVS, er i gang med å forberede sin produksjonsstart. Og samtidig går det rykter om at de også ønsker å bygge noen Saab-utgaver ved fabrikken.
Underleverandører
Det skal være snakk om cabrioletversjonen av 9–3.
NEVS skal ha vært i kontakt med en rekke av Saabs tidligere underleverandører, for å undersøke muligheten for å kjøpe deler.
De må sannsynligvis også ut på markedet og erstatte en del komponenter som den tidligere Saab-eieren GM har rettighetene til, hvis de ikke lykkes å få til en avtale med amerikanerne om dette.
LES OGSÅ: En av verdens mest sjarmerende cabrioleter blir ny

Saabs første cabriolet – dette er en framtidig klassiker
Var på overtid
Cabrioletmodellen er forresten helt sikkert valgt fordi dette er den av 9-3-utgavene som kan ha størst potensial for videre salg.
Cabriolet har generelt lenger levetid enn øvrige modellvarianter.
Både sedan og stasjonsvogn av 9–3 var solid på overtid mot slutten. Å selge særlig mye av disse utgavene – i alle fall i vår del av verden – kan nok NEVS bare glemme.
Billig i bruktmarkedet
Saab hadde rike cabriolet-tradisjoner, der særlig andre generasjoner 900/første generasjon 9–3 var en kjempesuksess med stofftak. Den cabrioleten var både praktisk og elegant – dessuten morsom å kjøre hvis man valgte turbomotor.
På bruktmarkedet starter prisene nå på under 30.000 kroner.
Strekker du deg opp mot 100.000 kroner, får du et veldig pent eksemplar med hyggelige kilometerstand og mye utstyr.
Les mer om denne Saaben i Brooms bruktbilguide – klikk her:

LES OGSÅ: Se hva Broom-leser kom over i Oslo sentrum