
Saab 900 Safari: Men - denne bilen finnes vel ikke?
Det er helt riktig - og litt feil. Se video:
Kanskje var det fordi storebror Volvo var så gode på stasjonsvogner at Saab i mange år holdt seg unna dem.
"Kombi med stor bakluke får klare seg", mente Saab-ledelsen tydeligvis - og tapte nok mange salg på den holdningen.
Ett av to eksemplarer
Mellomklassebilen 900 debuterte i 1978 og gikk i tre generasjoner (den siste het 9-3) helt fram til 2002. Bare som kombi eller cabriolet - ikke stasjonsvogn.
Så hva i alle dager er bilen på bildet over og i videoen under?
Jo, dette er snakk om ett av bare to eksemplarer som noen gang ble bygget av bilen som heter Saab 900 Safari. Og det spesielle er at dette eksemplaret akkurat har blitt solgt - etter å ha ligget ute på en nederlandsk rubrikkside.
Alt om Saab på broom.no - klikk her:
Bygget i Sverige
Det andre eksemplaret står på Saab-museet i Trollhättan, her er det altså ikke særlig sjanse for at naboen plutselig har samme bil!
Safari ble bygget av svenske Nilsson Special Vehicles, de finnes fortsatt og har spesialisert seg på ombygging til limousiner, ambulanser og begravelsesbiler.
Du fikk 900 som campingbil også - laget av denne produsenten
Lagret i 20 år
Den meget spesielle stasjonsvognutgaven av Saab 900 er fra 1981, men en tidligere eier har til og med tatt seg bryet å gi den en facelift underveis. Derfor har den mye til felles med 900-utgaver fra slutten av 80-tallet.
Interiøret ser også både modernisert og påkostet ut og kilometerstanden er bare på 48.000.
Ifølge annonsen som lå ute, har bilen stått lagret i 20 år før den nå ble solgt. Prisen skal ha havnet på rundt 75.000 kroner, det er foreløpig ikke kjent hvor i verden den havnet.
Saab sto bak denne meget spesielle stasjonsvognen - se video:
Se video av bilen - klikk på videovinduet under:
En annen sjelden Saab - denne finnes det ikke mange av
Hva synes du - burde Saab produsert denne modellen? Si din mening i kommentarfeltet under: