Saab 9-5: Vinterbil med særpreg – men tør du?
Kjøper du denne har du bil for livet.
Lik det eller ei – men Saab slik vi kjenner det er gått over i historien. Nå er det NEVs som gjelder – og selv om de bygger biler med utgangspunkt i Saab-modeller, blir det ikke det samme.
Men hvis du er Saab-entusiast, og bare originalen duger, er det fortsatt mulig å kjøpe noen nesten nye modeller på bruktmarkedet.
Vi har funnet en sjeldenhet – nemlig 2011-modell Saab 9–5 TTiD Aero XWD.
Vi gir blaffen i svenske parkeringsbøter
En konkurs senere ...
9–5 var Saabs storbil – som skulle konkurrere mot BMW 5-serie og Audi A6. TTiD Aero XWD betyr at den har den største dieselmotoren i kombinasjon med firehjulstrekk.
Ny kostet herligheten godt over 600.000 kroner med utstyret som følger med. 57.600 kilometer og en konkurs senere – og du får den for 496.000.
Det er ikke så billig som vi hadde forventet i et allerede tøft bruktmarked. Det står nok ikke akkurat kjøpere i kø etter en sedan med manuell girkasse – produsert av et selskap som er konkurs.
Vinterbil
Men dette er i alle fall en duganes vinterbil og noe ganske annet enn SUV-ene og de tradisjonelle firehjulstrekkerne som dominerer på hyttefeltene.
Og selv om bakkeklaringen ikke er på offroad-nivå, gjør den nok nytten den også. Svenskene visste nemlig litt om å lage vinterbiler, og 9–5 av siste generasjon er intet unntak.
Firehjulstrekk kommer godt med både for å sikre framkommelighet og grep ved vanlig kjøring. Særlig når motoren er såpass sterk som i denne.
Klikk her for å se hele annonsen
Mye utstyr
"Vår" bil ble bestilt med en hel del morsomt utstyr også. Her snakker vi head up display a la jagerfly, Hirsch eksteriør- og interiørdetaljer, Harman Kardon surroundanlegg, nøkkelfri start og adgang, navigasjon, telefon, adaptive xenonlys og DAB-radio, for å nevne noe.
For øvrig er sort/sort et populær fargevalg.
Vi synes for øvrig at 9-5 har et veldig pent design – og skiller seg fra mengden. God plass og høy sikkerhet er det også.
Dette er et godt kjøp til konkurspris
Skiller seg fra mengden
Men helt på høyden med premiumkonkurrentene er den ikke. Det merkes når du kjører den. Du får verken sportsligheten til BMW eller komforten til Mercedes – eller kvalitetsfølelsen fra Audi.
Deletilgangen er det også så som så med. Denne bilen rakk aldri å være lenge nok på markedet til at du har et utømmelig lager å plukke fra, for å si det sånn ...
At det er sedan og ikke stasjonsvogn (9-5 Sportwagon kom aldri til forhandlerne før konkursen) og manuell girkasse i stedet for automat gjør det noe bedre.
Broom-guttas beste Saab-minner
Bil for livet
Men er du Saab-entusiast, trenger en sedan med god plass, firehjulstrekk og ikke er redd for å ta en liten sjanse, er dette en bil å kikke nærmere på.
Men vit at om du signerer kjøpsdokumentet har du mest sannsynlig en bil for livet. For det blir neppe enklere å selge Saab i framtida ...
"Har du sett vad bilar kostar i det där idiotlandet?"