Saab 9-5 SportCombi: Klassens lekreste stasjonsvogn?

Saab har akkurat sluppet nye bilder av 9-5 SportCombi. Se video:

Saab 9 5 stasjonsvogn rakk aldri å gå i prouduksjon før Saab gikk konkurs. Nå tyder mye på at en eventuell ny eier av Saab heller ikke får lage den.
Saab 9 5 stasjonsvogn rakk aldri å gå i prouduksjon før Saab gikk konkurs. Nå tyder mye på at en eventuell ny eier av Saab heller ikke får lage den.

Nå er det bare noen dager til den skal debutere offisielt på bilustillingen i Genève – og Saab har akkurat sluppet en liten bunke biler av sin nye 9-5 stasjonsvogn. Dessuten har de lagt ut den aller første reklamefilen for 9-5 SportCombi på Youtube. (se filmen lenger ned i artikkelen)

Tidligere har vi fått ett smakebit-bilde av bilen - her er altså flere.

9-5 SportWagon har blitt utviklet sammen med sedanutgaven som kom i salg i fjor – og det er med denne utgaven at Saab for alvor har muligheten til å selge mange biler. Så langt har designet fått veldig mye ros!

Stasjonsvognutgaven av nye 9-5 var bilen som kunne ha reddet Saab - men det rakk den aldri. Saab-konkursen var nemlig et faktum før bilen kom i vanlig produksjon. De få eksemplarene som ble bygget, er derfor skikkelige samlerobjekter.
Stasjonsvognutgaven av nye 9-5 var bilen som kunne ha reddet Saab - men det rakk den aldri. Saab-konkursen var nemlig et faktum før bilen kom i vanlig produksjon. De få eksemplarene som ble bygget, er derfor skikkelige samlerobjekter.

Ingen overraskelser

I denne klassen er det stasjonsvogn som gjelder på de aller fleste markeder. Og det kan bli helt avgjørende for Saabs framtid at denne bilen blir en suksess. Nå trenger Saab å få opp både produksjon og salg – og vi tipper store deler av Trollhättan kommer til å holde pusten og vente svært spent på hva slags mottakelse den får i Genève.

Designet byr ikke på noen store overraskelser. Bakre siderute har fått samme utforming som på den første 9–5 – og 9–3 stasjonsvogn.

Den lovet så godt - men kom aldri i produksjon. Derfor får vi heller ikke vite om 9-5 SportCombi kunne reddet Saab.
Den lovet så godt - men kom aldri i produksjon. Derfor får vi heller ikke vite om 9-5 SportCombi kunne reddet Saab.

LES OGSÅ: Saab feirer ettårsdag med spesialmodell

Ingen plassmester

Også på nye 9–5 er den bakerste stolpen (d-stolpen) laget i sort, for å gi inntrykk at bakruta og de bakre siderutene henger sammen. Baklyktene er store og markante og denne utgaven har digre og doble eksosutslipp integrert i spoileren under bakfangeren.

9–5 er en av klassens lengste biler, men bagasjerommet står ikke helt i forhold til det. SportCombien svelger 527 liter, det er bare middelt i forhold til denne biltypen. Og sammenlignet medklassens plassmester, blir Saaben nesten litt puslete. Mercedes E-klasse stasjonsvogn rommer nemlig hele 695 liter.

LES OGSÅ: Dårlige nyheter for Saab-SUV-en

Klikk på videovinduet under for å se reklamefilmen: