Saab 9-5 SportCombi: Klassens lekreste stasjonsvogn?
Saab har akkurat sluppet nye bilder av 9-5 SportCombi. Se video:

Nå er det bare noen dager til den skal debutere offisielt på bilustillingen i Genève – og Saab har akkurat sluppet en liten bunke biler av sin nye 9-5 stasjonsvogn. Dessuten har de lagt ut den aller første reklamefilen for 9-5 SportCombi på Youtube. (se filmen lenger ned i artikkelen)
Tidligere har vi fått ett smakebit-bilde av bilen - her er altså flere.
9-5 SportWagon har blitt utviklet sammen med sedanutgaven som kom i salg i fjor – og det er med denne utgaven at Saab for alvor har muligheten til å selge mange biler. Så langt har designet fått veldig mye ros!

Ingen overraskelser
I denne klassen er det stasjonsvogn som gjelder på de aller fleste markeder. Og det kan bli helt avgjørende for Saabs framtid at denne bilen blir en suksess. Nå trenger Saab å få opp både produksjon og salg – og vi tipper store deler av Trollhättan kommer til å holde pusten og vente svært spent på hva slags mottakelse den får i Genève.
Designet byr ikke på noen store overraskelser. Bakre siderute har fått samme utforming som på den første 9–5 – og 9–3 stasjonsvogn.

LES OGSÅ: Saab feirer ettårsdag med spesialmodell
Ingen plassmester
Også på nye 9–5 er den bakerste stolpen (d-stolpen) laget i sort, for å gi inntrykk at bakruta og de bakre siderutene henger sammen. Baklyktene er store og markante og denne utgaven har digre og doble eksosutslipp integrert i spoileren under bakfangeren.
9–5 er en av klassens lengste biler, men bagasjerommet står ikke helt i forhold til det. SportCombien svelger 527 liter, det er bare middelt i forhold til denne biltypen. Og sammenlignet medklassens plassmester, blir Saaben nesten litt puslete. Mercedes E-klasse stasjonsvogn rommer nemlig hele 695 liter.
LES OGSÅ: Dårlige nyheter for Saab-SUV-en
Klikk på videovinduet under for å se reklamefilmen:
I salg i august
Saab har åpenbart tatt sjansen på å prioritere design foran de mest praktiske løsningene, men de understreker at de har lagt vekt å gjøre bagasjerommet så praktisk og anvendelig som mulig. Her er det smarte løsninger i gulvet, festeanordninger og flere smårom.
Stasjonsvogna kommer med samme motoralternativer som sedanen, det vil si tre bensinmotorer og en dieselmotor. Sistnevnte er utvilsomt den mest interessante her hjemme.
I Sverige åpner Saab for bestillinger i april og de første kundene får bilene sine i august. Vi tipper de aller fleste bilentusiaster sier tvi-tvi Saab!
Les vår test av 9-5 sedan - klikk her:

Hva synes du om designet? Si din mening i kommentarfeltet under: