Den lovet så godt   men kom aldri i produksjon. Derfor får vi heller ikke vite om 9 5 SportCombi kunne reddet Saab.
Den lovet så godt men kom aldri i produksjon. Derfor får vi heller ikke vite om 9 5 SportCombi kunne reddet Saab.

Saab 9-5: Nå kan du kjøpe Saaben som aldri kom i produksjon

18 eksemplarer selges på auksjon – sammen med andre godbiter.

De siste par årene har det vært spaltemeter på spaltemeter om problemene og til slutt konkursen hos Saab

For det meste ganske deprimerende lesning for alle som var glade i det lille, sære og svenske bilmerket.

Gladnyhet

I dag har vi imidlertid en ikke så rent liten gladnyhet for alle Saab-entusiaster!

Nå blir det nemlig mulig å sikre seg noen helt, helt unike Saab-modeller.

Deriblant bilen som de fleste av oss bare har sett på bilder. Nemlig Saab 9–5 SportCombi, altså stasjonsvognutgaven av den siste Saab-modellen, 9–5.

Unik posisjon

KVD Bilauksjon smeller klubba i bordet 15. og 16. desember og under hammeren selges noen biler som Saab selv aldri fikk ut på markedet før konkursen var et faktum.

Saab har alltid hatt en unik posisjon i det internasjonale markedet, og mange har en langvarig og trofast relasjon til bilmerket. Når de siste bilene som ble produsert av Saab Automobile AB nå selges, forventer vi at dette til å vekke interesse blant Saab-entusiaster over hele verden.

Det sier Per Blombert, forretningsområdesjef i KVD Kvarndammen i en pressemelding.

Stasjonsvognutgaven av nye 9-5 var bilen som kunne ha reddet Saab - men det rakk den aldri. Saab-konkursen var nemlig et faktum før bilen kom i vanlig produksjon. De få eksemplarene som ble bygget, er derfor skikkelige samlerobjekter.
Stasjonsvognutgaven av nye 9-5 var bilen som kunne ha reddet Saab - men det rakk den aldri. Saab-konkursen var nemlig et faktum før bilen kom i vanlig produksjon. De få eksemplarene som ble bygget, er derfor skikkelige samlerobjekter.

Les også: Broom-guttas beste Saab minner:

Store forhåpninger

Andre generasjon Saab 9–5 stasjonsvogn var bilen Saab hadde store forhåpninger til og som kanskje – man bare kanskje – kunne ha reddet merket. Dessverre kom den aldri til så langt som på markedet. Bare førproduksjons-eksemplarer ble bygget, før det var helt stopp hos Saab.

Totalt ble så få som bare 33 eksemplarer produsert. Seks av disse ble ødelagt i blant annet kollisjonstester.

18 selges nå på auksjonen. Bilene ble aldri typegodkjent og kan derfor ikke registres. Synd! Det vil nok også trekke prisene noe ned.

Det ventes allikevel at Saab-entusiaster og bilsamlere vil strekke seg langt for å sikre seg et eksemplar av denne lekre stasjonsvogna

Les vår test av Saab 9–5 her:

Andre godbiter:

En av tre Saab 9-3-Sporcombi-Skyblue (Foto: KVD Kvarndammen)
En av tre Saab 9-3-Sporcombi-Skyblue (Foto: KVD Kvarndammen)
Saab 9-3-Cabriolet Independence edition (Foto: KVD Kvarndammen)
Saab 9-3-Cabriolet Independence edition (Foto: KVD Kvarndammen)

Saab: Denne logoen får vi aldri se på personbiler igjen:

Av andre godbiter som går under klubba kan vi nevne Saab 9- 3 Cabriolet Independence edition – som skulle bygges i 366 eksemplarer. Bare 38 ble laget.

Ti eksemplarer av Saab- SUVen 9-4X skal også selges. Bilene har enten 2,8-liters V6-motor med turbo eller 3-liters sugemotor. Her ble 700 bygget totalt.

I tillegg til disse modellene selges også en av de tre eksisterende Saab 9–3 SportCombi i fargen Skyblue.

Dessuten en Saab 9–5 Aero V6 300 hk automat som ble benyttet av Saabs siste eier og sjef Victor Müller som firmabil.

Saab 900 limousine: Bilen Saab aldri bygget