Her er splitter nye Saab 9 4X   i Norge. Bilde fra www.youtube.com.
Her er splitter nye Saab 9 4X i Norge. Bilde fra www.youtube.com.

Saab 9-4X kan likevel bli Norgesbil

Det jobbes med diesel - og se hvor de har laget reklamefilmen sin!

Det er mildt sagt langt fra Mexico - der bilen blir produsert - til den norske fjellheimen der Saab har gjort reklamefilmen for sin nye 9-4X. Men så er da også dette et bilprosjekt med ganske så varierte røtter. (Reklamefilmen kan du se nederst i denne artikkelen)

9-4X ble til mens GM eide Saab og er resulatatet av et ganske velkjent GM-triks - nemlig å spare utviklingskostnader ved å lage flere versjoner av samme bil. I dette tilfellet: At Saaben er basert på Cadillac SRX.

Den bygges altså i Mexico og var i utgangspunktet mest beregnet på det amerikanske markedet, noe som tydelig gjenspeiles i det vi finner under panseret: Kun bensinmotorer.

Så godt som uselgelig

Men nå trenger "nye Saab" under Spyker sårt å selge biler også andre steder, og det er ingen hemmelighet at de har jobbet intenst med å finne en dieselløsning til 9-4X. Det er nok også noe den norske Saab-importøren veldig gjerne vil ha. Uten diesel er 9-4X så godt som uselgelig i Norge.

Akkurat nå debuterer 9-4X på bilutstillingen i Los Angeles og i den forbindelse har Spyker-sjef Victor Muller bekreftet overfor nyhetsbyrået Bloomberg at dieselmotor står høyt på ønskelista:

Les også: Saab får kjøpe BMW-motorer

Nye kunder

Vi håper inderlig at det kule interiøret fra konseptbilen følger med over i produksjonsmodellen!
Vi håper inderlig at det kule interiøret fra konseptbilen følger med over i produksjonsmodellen!

- Det er for ille at vi ikke har en dieselmotor for det europeiske markedet, sier han og bekrefter at en GM-motor skal ha vært vurdert, men ikke funnet riktig til bilen. Derfor leter Saab etter en annen produsent som kan hjelpe dem med dette.

- Dette er en veldig viktig bil for oss fordi den utvider modellutvalget vårt. Det betyr at vi kan finne nye kunder og bevare dem som Saab-kunder, bedre enn vi har kunnet tidligere, sier Muller til Bloomberg.

Les vår test av nye Saab 9-5 her:

Mellom Q5 og Q7

Om konkurrentene til 9-4X signaliserer Muller at Audi brukes som en målestokk.

- Vi har sett nøye på hvor Audi har plassert seg prismessig med Q5 og Q7. Vi er litt midt mellom de to - og vi må sørge for at vi er konkurransedyktige i forhold til begge, sier han.

Det årlige salgsmålet for 9-4X ligger for øvrig mellom 15 000 og 20 000 eksemplarer, halvparten av dette utenfor USA. Det er vanskelig å tenke seg at Saab kan klare det uten å tilby bilen med dieselmotor.

Saab 9-4X er i Norge neste år. Men før det tjuvstartet den med å spille inn reklamefilm i den norske fjellheimen.

Klikk på videovinduet under for å se 9-4X-reklamen:

LES OGSÅ: Svensk mesterskap i 4x4