Så ut som en krigssone – nå blir bilfabrikken nedlagt

4.000 arbeidere mister jobben til jul.

Arbeiderne reagerte med raseri og militante aksjoner da det ble kjent at Ford ville legge ned fabrikken sin i Genk. To år senere er nedleggelsen et faktum - denne uken ruller den siste bilen av samlebåndet her. Foto: Scanpix.
Arbeiderne reagerte med raseri og militante aksjoner da det ble kjent at Ford ville legge ned fabrikken sin i Genk. To år senere er nedleggelsen et faktum - denne uken ruller den siste bilen av samlebåndet her. Foto: Scanpix.

Etter 50 år og rundt 14 millioner biler er det slutt: Den aller siste Forden ruller denne uken ut fra fabrikken i Genk, Belgia. 

Dermed mister 4.000 arbeidere jobben ved selve fabrikken. Det er antatt at nedleggelsen vil berøre totalt rundt 12.000 arbeidsplasser i regionen, blant annet fordi underleverandører også må legge ned.

For halv maskin 

Ford-ledelsen gikk ut med vedtaket om å stenge Genk høsten 2012. De begrunnet det med synkende salgstall og krise i europeisk bilindustri. 

Fabrikken hadde gått for halv maskin i flere år. Og når man ikke klarer å utnytte kapasiteten ved en bilfabrikk, blir også kostnadene per produserte bil høye.

Ford bestemte seg derfor for å flytte produksjonen av modellene Mondeo, S-Max og Galaxy, fra Genk til spanske Valencia. 

Snart er det slutt for stor familie-suksess

Biler satt i brann 

Å si at nedleggelsen har gått rolig for seg, vil være en stor overdrivelse. Ford-ledelsen hadde opprinnelig håpet at de skulle få til en glidende overgang, i samarbeid med de ansatte i Genk. Men de reagerte med raseri da de fikk vite at fabrikken skulle legges ned.

Det kom raskt til en rekke aksjoner. Biler ble satt i brann, ledelsen mottok trusler, og rundt årsskiftet 2012/2013 blokkerte de ansatte produksjonen i nærmere tre måneder. Ikke én eneste bil rullet av samlebåndene i denne perioden. Bilder tatt utenfor fabrikken så ut som de kom fra en krigssone. Her var det ampert!

Bil i størrelse XXL? Sjekk denne!

Dårlig nytt for Belgia 

Disse bildene gikk verden rundt, og var veldig dårlig PR for Ford.

Noe måtte gjøres, og til slutt klarte ledelsen å kjøpe seg ro, gjennom lønnsøkninger og kompensasjoner som skulle gjøre det litt lettere for de ansatte som mister jobben.

Nå er det altså slutt. Etter nyttår skal noen hundre ansatte jobbe med å demontere produksjonsutstyret, deretter vil stillheten senke seg ved det digre industrianlegget, inntil noen andre eventuelt tar over bygningene.

For belgisk bilproduksjon er dette en svært dårlig nyhet. I 2010 la Opel ned sin fabrikk i Antwerpen. Dermed er det nå bare to bilfabrikker igjen, Audi i Brüssel og Volvo i Ghent. 

Kjøpte bilfabrikk for én Euro

Mener 10 bilfabrikker må legges ned