NUMMER TRE: Mini er helt i innspurten med tester av sin kommende Countryman. Dette er tredje generasjon av den kompakte SUV-en.
NUMMER TRE: Mini er helt i innspurten med tester av sin kommende Countryman. Dette er tredje generasjon av den kompakte SUV-en.

Så stor bil har de aldri laget før

Snart er det klart for en helt ny Mini Countryman.

Da BMW tok over og lanserte «New Mini» i 2010, ble det ikke bare et comeback for det ikoniske bilmerket. Det ble også starten på en skikkelig opptur, der Mini etter hvert vokste til å bli en familie av biler.

I 2010 kom første generasjon av den kompakte SUV-en Countryman. Den var forresten ikke så veldig mini. Countryman var nemlig første Mini-modellen med en lengde på over fire meter.

I 2017 fulgte andre generasjon, som blant annet var Minis første ladbare hybrid.

Har vokst mye

Nå er det snart klar for en helt ny Countryman. Den har vokst ytterligere og ikke minst: Nå er den helt elektrisk.

Til høsten starter produksjonen og selv om designet fortsatt skjules under kamuflasje, gjøres noen detaljer nå kjent.

Sammenlignet for forrige generasjon, øker lengden med 13 centimeter, til 4.42 meter. Countryman har også blitt høyere, opp 6 centimeter til 1.61 meter. Dermed blir også den innvendige plassen bedre.

Fem dører - og veldig mye Mini-moro!

DESIGN: Kamuflasjen dekker godt, men vi forventer oss ikke de helt store sprellene designmessig. Her har Mini tradisjoner som skal videreføres.
DESIGN: Kamuflasjen dekker godt, men vi forventer oss ikke de helt store sprellene designmessig. Her har Mini tradisjoner som skal videreføres.

70 prosent gjenbruk

Her er det snakk om to helelektriske versjoner. Tohjulsdrevne Countryman E med 140 kW/191 hk, og firehjulsdrevne Countryman SE ALL4 med en effekt på opptil 230 kW/313 hk.

Begge modellene har en batterikapasitet på 64,7 kWt. Rekkevidden estimeres foreløpig til rundt 450 kilometer.

Gjenbruk og resirkulering er en viktig trend i bilbransjen. Her melder også Mini seg på. Aluminiumelementene på eksteriøret og i interiøret, samt de støpte lettmetallfelgene, består av opptil 70 prosent gjenbrukt aluminium.

Her har vi en Mini som virkelig går bra

INNSPURT: Countryman er ute på de siste vintertestene, i november starter produksjonen opp.
INNSPURT: Countryman er ute på de siste vintertestene, i november starter produksjonen opp.

For første gang i Tyskland

Overflatene på dashbordet, rattet, bilens tak og gulv, og gulvmatter er laget av resirkulert polyester fra PET-flasker og tepperester.

Dette skal redusere CO2-utslippet i verdikjeden med opptil 85 prosent.

Produksjonen av nye Mini Countryman starter ved BMW-konsernets fabrikk i Leipzig i november. Dette blir også første gang en Mini-modell produseres i Tyskland.

Er særpreg nok? Les testen av første Countryman her

Video: Her snakker vi annerledes ferie-bil

...og her er én av bilene Countryman skal slåss mot