Så mye luksus får du for 250.000 kroner!
Det gjelder bare å lete litt på de rette stedene.

Hvis du er ute etter en bil som ikke er helt lik alle de andre i gata, og gjerne vil ha litt luksus på kjøpet, betyr ikke det at du må sprenge bilbudsjettet. Det finnes flere spennende alternativer der ute, som koster rundt 250.000 kroner.
For prisen av en "fornuftig" nybil, kan du altså heller kjøpe en stor og komfortabel luksusbil. Riktignok blir den da noen år eldre, men ikke så gammel at den ikke skal ha flere gode år igjen på veiene. Det gjelder bare å se litt der mange andre ikke ser. Gå litt utenfor allfarvei.
Vi har plukket ut et trekløver som du kan ta en nærmere kikk på.
Jaguar XJ
Du kan finne flere varianter av denne bilen innenfor et budsjett på 250.000 kroner. Men den vil har plukket ut, er en 2004-modell som har rullet særdeles beskjedne 96.000 kilometer. Bilen omtales også som "lytefri, både kosmetisk og teknisk".
Prisen er riktignok satt til 256.000 pluss omregistrering, men vi blir overrasket om det ikke er et slingringsmonn på de tusenlappene som mangler for å få kjøpt den.
Dette er jo ikke de mest lettsolgte bilene på markedet, så det er litt kjøpers marked.
XJ av denne generasjonen har et klassisk og typisk Jaguar-design. Det er tidløst og pent, og den sølvgrå lakken passer bilen fint.
Les også: Luksusdilemma: Hvilken SUV skal jeg velge?
Britisk eleganse
Her er det komfort av en annen verden, med et understell som spiser ujevnheter til frokost. Motoren er en V6-er på 238 hk, som ikke gjør den hverken sprek eller særlig gjerrig på drivstoff, men det duger fint til vanlig kjøring og ikke minst til lange turer på motorveien.
XJ byr på massevis av plass både foran og i baksetet – og det er også rommmelig i bagasjerommet. Se hele annonsen
Det er ikke tidenes beste vinterbil, med bakhjulsdrift og automat, men da gjelder det bare å kjøre litt ekstra forsiktig.
Forøvrig er det massevis av utstyr, som deilig, engelsk skinn og treverk (i en slik bil synes vi treverket er helt på sin plass!), navigasjon, klimaanlegg og takluke, for å nevne noe.
Les også: Sjekk hva du må betale for millionbilen nå
Lexus GS300
Hvis klassisk britisk luksus ikke er helt det du er ute etter, kan du jo prøve japansk! Lexus selger biler som aldri før, akkurat nå. Flere og flere lar seg begeistre av Toyotas premiummerke.
Men de laget gode og flotte biler tidligere også. Vi har plukket ut en GS300 fra 2004, som har gått 144.000 kilometer.
Og der Jaguar må kunne sies å være et sjansespill med tanke på driftssikkerheten, er Lexus bunnsolid. Det er rett og slett noe av det mest driftssikre du kan få tak i. GS er intet unntak.
Friskt fraspark
300h har ikke hybrid motorisering, slik mange av de nye modellene har. Men den purrende, 3-liters V6-en yter 249 hk, og gir et pent fraspark. 0-100 km/t går unna på 7,2 sekunder.
GS er, akkurat som Jaguar XJ, breddfull av mykt skinn og store lister av treverk. I denne bilen synes vi imidlertid ikke at treverket er like mye på sin plass. Men dette er smak og behag, naturligvis.
Plassen er ikke spesielt imponerende, men at du får en god porsjon luksus og utstyr er det ingen tvil om.
Prisen for bilen vi har plukket ut er 249.000 kroner – ferdig registrert. Se hele annonsen
Les også: Denne bilen har garantert ikke naboen maken til
VW Phaeton
Siste bil på lista er VWs mest ekstreme luksusprosjekt: Phaeton. Og ikke hvilken som helst versjon heller, men versjonen med firehjulsdrift og V10 dieselmotor på 313 hk. Det er bokstavelig talt en "kongebil", i den forstand at det norske kongehuset bestilte akkurat en slik bil i sin tid.
Vårt eksemplar er en 2004-modell, som har tilbakelagt 184.000 kilometer. Prisen er satt til 271.500 kroner, ferdig registrert. Se hele annonsen
Egentlig er denne en smule over budsjettet. Men igjen, dette er ikke akkurat den mest lettsolgte bilen du kan få tak i, så det bør være mulig å bli enige om en god pris her – en pris som i alle fall er i nærheten av 250.000-budsjettet.
2,4 millioner ny
Phaeton var et prestisjeprosjekt for VW, og skulle være selve utstillingsvinduet for hva de kunne klare om de virkelig la alle kluter til. Følgelig er den spekket med utstyr og teknikk, som ingen andre VW-modeller på den tiden var i nærheten av.
Verdt å merke seg er også at denne bilen kostet rundt 1,4 million kroner som ny i Norge. Det betyr at du nå "sparer" 1 millioner kroner.
Men så må du nok også regne med at det kan bli et ganske kostbart bilhold. Stor motor som har rukket å bli brukt ganske mye kombinert med en svært sjelden modell, gir ofte den konsekvensen.
Les også: Her snakker vi verditap - og luksus i særklase