Så lett skifter du farge på bilen

Glem lakkering - nå er det folie som gjelder.

FORVANDLING: . Tor Vegar Døhlen fra Sørumsand forvandler denne blå Subaruen til å bli matt svart uten å bruke en dråpe lakk. Foliering av bil har blitt populært også på privatbiler. Foto: PETER OCSKAY
FORVANDLING: . Tor Vegar Døhlen fra Sørumsand forvandler denne blå Subaruen til å bli matt svart uten å bruke en dråpe lakk. Foliering av bil har blitt populært også på privatbiler. Foto: PETER OCSKAY

Trenden startet med at det dukket opp nye supersportsbiler fra Lamborghini, Porsche og Ferrari i fargen matt svart for noen år siden.

Flesteparten hadde en annen lakkfarge originalt, men eierne helfolierte bilene for å få et annet utseende og bevare lakken.

Del med dine Facebook-venner

Nå følger mange etter. Familiebiler, småbiler, gamle og nye, pakkes inn i folie med alle regnbuens farger. Kirsten Molander hos 3M Norge på Skjetten bekrefter utviklingen, uten at hun vil opplyse om konkrete salgstall:

– Etterspørselen etter folie til privatmarkedet har økt kraftig de siste fire–fem årene. Veldig mange vil forandre bilens utseende samtidig som de beskytter lakken, forteller hun til RB Bil.

Flere fordeler

3M Norge er blant de største leverandørene av denne type folie, og lanserer nå en rekke nye farger for å møte etterspørselen.

– Matt svart og karbon har vært populært, men nå kommer vi også med rosa, oransje og mange andre spreke farger, sier Molander.

Døhlen Dekor på Sørumsand er en av bedriftene som lever av å montere folien på biler. De tar for det meste på seg oppdrag for firmaer, men har også helfoliert privatbiler for gatebruk og rally.

– Foliering kan i tillegg til utseendet ha flere fordeler: Man beskytter lakken mot steinsprut og uv-stråler fra sola, det er billigere enn å lakkere og det er enkelt å fjerne igjen, forteller innehaver Tor Vegar Døhlen til RB Bil.

Krever kunnskap

Utvalget av folier er enormt. Firmaer har brukt folie for å profilere bilene sine i mange år, og du kan også få folie med motiv på til din bil.

Men det er ikke nødvendig vis slik at du bare kan kjøpe en hvilken som helst folie og klistre den på selv.

– Det krever teknikk, kunnskap og riktig utstyr for at det skal bli pent. Best er det nok å oppsøke en profesjonell montør – som også vet hva slags type folie du bør velge, mener Døhlen.

Han anslår at helfoliering av en biltype som Volkswagen Passat vil koste rundt 15.000 kroner pluss moms.

– Folien har fem års garanti, men holder vanligvis i nærmere ti år, forteller han.

Les flere bil og motorsaker i RBs motormagasin her

Mads Østbergs Subaru strippet og klar for montering.
Mads Østbergs Subaru strippet og klar for montering.

LES OGSÅ: Nei - dette er ikke hva du tror