SKEPTISKE: Norske politikere har satt et svært ambisiøst mål for bilsalget i Norge. Alle personbiler og lette varebiler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler. Men en ny undersøkelse viser at et stort flertall av bileierne er skeptiske til om dette lar seg gjøre. Foto: Scanpix.
SKEPTISKE: Norske politikere har satt et svært ambisiøst mål for bilsalget i Norge. Alle personbiler og lette varebiler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler. Men en ny undersøkelse viser at et stort flertall av bileierne er skeptiske til om dette lar seg gjøre. Foto: Scanpix.

Så få tror nå på politikernes elbil-mål

Vi nærmer oss sterkt 2025...

Norske politikere har lenge jobbet mot et mål som sier at det kun skal selges nullutslippsbiler her til lands fra 2025.

Da dette først ble vedtatt, var det mange år å gjøre det på. Nå er det ikke lenger veldig langt igjen til 2025.

Samtidig har elbilene økt markedandelene sin betydelig de siste årene. I år er det ventet at den vil ende et sted mellom 80 og 90 prosent av totalsalget.

Bare én av sju

Men kan den virkelig bli på 100 prosent i 2025? Det er det mange som er skeptiske til.

Kun 14 prosent av befolkningen tror at regjeringen vil nå dette målet. Det kommer frem i NAFs elbilmonitor, som er utført av Norstat i januar i år, hvor 1.855 personer ble spurt.

Elbilister har noe mer tro på at målet kan nås enn bensin- og dieselbilister, men det gjelder fortsatt bare 17 prosent av dem som eier en elbil i dag.

Særlig én ting gjør at elbil fortsatt lønner seg

STRAMMET INN: Elbilene har hatt en rekke fordeler i Norge, både ved kjøp og bruk. Men de siste årene har det blitt strammet inn. Foto: Scanpix.
STRAMMET INN: Elbilene har hatt en rekke fordeler i Norge, både ved kjøp og bruk. Men de siste årene har det blitt strammet inn. Foto: Scanpix.

Fjerner elbilfordelene

– Dette er svært lave tall. Vi leser dette som at folks syn på elbil påvirkes av regjeringens nylige kutt i elbilfordelene. Folk er sensitive for endringer i avgiftene, og nå er det kommet nye og økte avgifter på kjøp av både nye og brukte elbiler, sier Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Siden nyttår har bomrabatten på elbiler blitt redusert, og det er nå moms på den delen av bilprisen som overstiger 500.000 kroner.

– Folk har merket at regjeringen er i ferd med å fjerne elbilfordelene, og økte avgifter kan være med å bremse elbilsalget, sier Sødal.

Elbilene gikk i fella – tre ganger på rad

Går ikke av seg selv

I 2022 var fire av fem nye biler en elbil. Sødal mener at om regjeringen skal nå målet om kun elbiler i nybilsalget allerede i 2025, må de ikke kutte mer i elbilfordelene nå.

– Overgangen til elbiler går ikke av seg selv. Fordelene både ved kjøp av elbiler og bruksfordelene er viktige for at vi skal få det til. Så nå må ikke regjeringen falle for fristelsen til å skru avgiftene ytterligere opp, men bevare fordelene som er i dag noen år til, mener Sødal.

Svenskene skal stenge eldre biler ute fra byene

Video: Kul bil – men her er fire ting vi ikke liker