ELEKTRISK: Nå kommer selveste Rolls-Royce med sin første elbil, Spectre. Dermed oppfyller de en over 120 år gammel visjon. Se alle bildene her:
ELEKTRISK: Nå kommer selveste Rolls-Royce med sin første elbil, Spectre. Dermed oppfyller de en over 120 år gammel visjon. Se alle bildene her:
ELEKTRISK: Nå kommer selveste Rolls-Royce med sin første elbil, Spectre. Dermed oppfyller de en over 120 år gammel visjon. Se alle bildene her:
ELEKTRISK: Nå kommer selveste Rolls-Royce med sin første elbil, Spectre. Dermed oppfyller de en over 120 år gammel visjon. Se alle bildene her:

Så etterspurt at produksjonen må gires opp

Slik oppfyller de en over 120 år gammel elbil-visjon.

Et 118 år gammelt ærverdig bilmerke av ypperste kvalitet, med røtter og tradisjoner så dype at ikke noen andre kan matche det.

Hver bil tar nesten 1.000 timer på å bygge, fortsatt delvis for hånd, i en liten fabrikk på den engelske landsbygda.

Det er selvfølgelig myteomspunnende Rolls-Royce vi snakker om.

Men også for erkekonservative briter endrer verden seg. Nå kommer Rolls-Royce med elbil.

Kommer i 2024

FØRSTE: Spectre er Rolls-Royce sin første elbil, men blir ikke den siste. Innen 203 skal alle bilder derfra være elektriske.
FØRSTE: Spectre er Rolls-Royce sin første elbil, men blir ikke den siste. Innen 203 skal alle bilder derfra være elektriske.

Interesse for Spectre, er så stor at fabrikken må gire opp produksjonen for å kunne klare å dekke etterspørselen.

Ordrebøkene er nemlig i ferd med å fylles opp. Det raskere enn selv de største optimistene hadde turt å håpe på.

Nettopp kostbare og eksklusive Rolls-Royce er et av svært få bilmerker som gjennom de siste årenes utfordringer har økt salget hvert eneste år. Elbilen Spectre ser ut til å akselerere dette ytterligere når den kommer på markedet mot slutten av 2024.

Den gamle Golfen koster nesten en million kroner

STOR: Nesten 5,5 meter lang, med to dører og fire sitteplasser.
STOR: Nesten 5,5 meter lang, med to dører og fire sitteplasser.

BMW-teknikk

I kjent Rolls-stil snakker vi en bil i kategorien stor, tung og luksuriøs, men likevel med heftige ytelser.

Bilen som veier 2.975 (!) kilo er 5,45 meter lang og har to dører og fire romslige sitteplasser. Bare batteripakken veier 700 kilo, og er stor nok til å gi bilen en oppgitt rekkevidde på anstendige 520 kilometer.

Motoreffekten er på hele 585 hestekrefter og massive 900 Newtonmeter i dreiemoment. 0 -100 km/t skal gjøres unna på 4,5 sekunder. Mye av teknologien skal komme fra eieren BMW.

Innvendig er det også slik du forventer i en bil av dette kaliberet. Raust med skinn og andre eksklusive materialer. En makeløs finish og mye luksus. Det skal også være en av de mest stillegående bilene på markedet. Firehjulsstyring skal gjøre den lange bilen lettmanøverbar også i trange bygater.

En Rolls-Royce koster mindre enn du kanskje tror

LUKSUS: Som man kan forvente av en bil som dette – interiøret skal ose av luksus.
LUKSUS: Som man kan forvente av en bil som dette – interiøret skal ose av luksus.

Gammel visjon

Man kan kanskje si at Rolls-Royce kom sent med elbil, med dette blir ikke den siste. Mot slutten av årtiet er planen at de kun skal tilby elbiler.

Dermed går en mer enn 120 år gammel visjon i oppfyllelse. For helt tilbake i år 1900 skal en av merkets grunnleggere, Charles Rolls, ha uttalt følgende:

– Elbilen er både lydløs og helt ren. De avgir ingen lukt og de er vibrasjonsfrie. De vil bli veldig gode så snart man får faste stasjoner å lade dem på.

Det har tatt sin tid, men nå kan ingen si at Charles Rolls ikke har sine ord i behold.

Prisene på herligheten er enda ikke fastsatt.

Les også: Derfor havner elbilene lengre ut i grøfta

Video: Her er vi på biltest med Rolls-Royce