Så ekstrem kan en gammel Ford-klassiker være
Her skjuler det seg mer krefter enn en skulle tro.

Ford har noen skikkelige bilikoner på samvittigheten. Og en av dem som virkelig fikk entusiastblodet til å bruse, var vingebilen Ford Sierra RS Cosworth.
Denne kom midt på 80-tallet - og var en skikkelig versting.
Her sparte ikke Ford på noe. Ikke minst dro de på med tanke på styling. Her var det altså en vinge (bakspoiler) dimensjonert stor nok til å sitte på en jumbojet, riller på panseret og en stylingpakke som også gjorde at folk kjente den igjen.
I fjor dukket DENNE godbiten opp ...
Sjeldent funn
I Norge ble det faktisk solgt rundt 60 av disse nye. Men i dag er pene eksemplarer vanskeligere å finne enn en ærlig politiker i Italia...
Det er synd, vi er nemlig mange som gjerne skulle både sett, hørt og ikke minst kjørt disse gateracerne igjen.
Men alle bilene er heldigvis ikke spist opp av rust, kjørt i hjel i en grøft, fjellvegg eller mot en møtende bil - noen er ivaretatt.
Denne gangen har vi funnet en som ser rimelig original ut på utsiden - men når du løfter på panseret skjønner du at dette er noe helt ekstremt.
Les vår komplette kjøpeguide på Sierra som veteranbil
Rallybil
Cosworth gjorde i sin tid mer enn nok til at dette er en skikkelig rallybil på skilter, allerede i utgangspunktet.
204 hk høres ikke helt vilt mye ut lenger, men sammen med moderat vekt, bakhjulsdrift og manuell girkasse er det mer enn nok til at du kan få mye moro.
Men med Toyota Supra-motor som er tunet til å yte nesten 700 hk, bøtteseter, veltebur og Porsche-bremser blir det VIRKELIG moro.
Prosjektbilen er kun momset inn til Norge - og prisforlangende er 209.000 kroner.
Forden som ga vanlige folk vinger
Service og historikk
Det er naturligvis så originale biler som mulig - med vanntett historikk - som er mest ettertraktet
Men disse er supersjeldne - og svært vanskelig å få tak.
Så hvis du har sansen for RS Cosworth og i tillegg liker å herje litt på bane, så kan virkelig dette være en fin bil å trøste seg med. Tenk på den som tidenes beste plaster på såret mens du venter på at en original utgave skal dukke opp.
Det skal forøvrig nevnes at utgangspunktet her er "riktig" - altså en vaskeekte RS Cosworth.
Stjal og slaktet supersjelden bil
Kan by på mer
Ombyggingen er i alle fall grundig gjort, om vi skal bedømme ut fra annonsen. I tillegg til motoren er også girkassen signert Toyota Supra.
For øvrig er det for mye å liste opp alt som er gjort, det kan du se i annonsen selv, men vi tar med at det er 635 hk/800 nm rett på navet (!). Det loves dessuten at det skal være enkelt å hente ut ytterligere krefter.
Som om du trenger det, liksom ...