Så billig kan du kjøre som en  filmstjerne

Limo trenger ikke være dyrt - sjekk prisen!

Limousiner i Norge er vanligvis enten billige - eller fine. Her er en sjelden kombinasjon - se hva den koster! Faksimile: Finn.no
Limousiner i Norge er vanligvis enten billige - eller fine. Her er en sjelden kombinasjon - se hva den koster! Faksimile: Finn.no

Noe av det mest amerikanske som finnes, må være gleden over å gjøre en entré som virkelig blir lagt merke til. Å utstråle suksess, og å «ta» sin plass i rampelyset.

Det bryter med skandinavisk mentalitet, men svært mange også her har nok en drøm innerst inne om å avskaffe Janteloven én gang for alle. Ikke minst vises det av vår utstrakte fascinasjon for amerikanske luksusbiler - biler som gjerne «snakker» med mye større bokstaver enn sine europeiske artsfrender.

Dollarglis - og stor i kjeften...

Bokstavene blir ikke stort større enn når bilen på disse bildene snakker. Her er alt overdrevet for at den som sitter inni bilen - bak, for vedkommende er selvsagt også bortskjemt med egen sjåfør - skal ha det bedre enn hjemme i godstolen.

For hjemme i godstolen vekker jo ikke han eller hun oppsikt og beundring blant sine medtrafikanter.

Les også: Denne kalles også en limousine - men med et litt annet fortegn...

Mens limousiner av den litt forlengede, og gjerne fabrikkbygde typen ble brukt av næringslivsledere som rullende kontor og hvilerom mellom slagene, er de virkelig stretchede utgavene stort sett bygget for utleievirksomhet, til befraktning av mange passasjerer. Samtlige har vært sjeldne i Norge, av åpenbare årsaker.

Utover det sorgløse 1980- og senere 1990-tallet kom det imidlertid inn en del av dem, ikke minst som følge av at de mest stretchede utgavene rommet mange nok seter til å kunne registreres som minibusser. Det hjalp betraktelig i forhold til det som ellers ville blitt en skyhøy personbilavgift. Prisen ble likevel høy nok - og slik har bruktprisene også holdt seg siden.

Filmstjerne-skyss på Mondeo-budsjett

Nå kan du imidlertid bli fraktet som en filmstjerne på et langt lavere budsjett enn tidligere. Så lavt, faktisk, at det overrasker oss. For bilen på bildene kan bli din for 79.000 kroner, og det er i hvertfall - hvordan man enn snur og vender på det - mye bil for pengene…

Se annonsen her:

Tidens tann har det med å tære ganske nådeløst på disse bilene. Karosseribyggerne som står for konverteringen i USA er ikke alltid like nøye med antirust-behandling, og ikke alle gjør de omfattende karosserimodifikasjonene like fagmessig. Dermed blir det raskt litt smålurvete russebil-standard på disse bilene hvis de får lov til å forfalle.

Det ser ikke ut til å ha skjedd med denne. Ikke ser det ut til å være skader i karosseriet, ikke rustdannelser rundt overgangene til den innskjøtede seksjonen på midten, og ikke er det mye slitasje eller ødelagte smådetaljer å se i interiøret.

Les også: Obamas monster-limo er verdens sikreste bil

Nå inneholder ikke annonsen detaljbilder av området rundt takluken, men det er i utgangspunktet ikke noe som tyder på at det er problemer hverken med lekkasjer eller åpningsfunksjonen på den heller. Og nettopp ikke-funksjonelle og lekkasje-utsatte takluker er gjerne selve lakkmustesten på hvordan det står til med det strukturelle på en slik stretch-limo.

Passe lang, passe elegant

At dette er en «mellom-lang» bil med to seter vendt mot hverandre, samt sikkert et skjult ekstrasete under et sammenleggbart bord for å gjøre den til en 10-seter, bidrar nok til det. Generelt er slike limoer mer slitt jo flere seter de har. De ekstrem-lange buesofa-utgavene innbyr til mer fest og fanteri enn disse, og det tar på - bokstavelig talt - i lengden.

Dessuten synes vi disse mellom-lange, i hvertfall i det norske trafikkbildet, er de som best klarer balansen mellom det vulgære og det elegante, selv om mange nok vil mene at en Lincoln Town Car allerede uten å være strukket en eneste millimeter er vulgær nok.

Les også: Oprah Winfrey falt for en svensk limousine - i Norge

Denne generasjonen, som kom på markedet nettopp i 1990, er dessuten forholdsvis tidløs i linjeføringen, slik at du fremdeles kan kjøre brudepar og jubilanter - eller utdrikkingslag, om det nå likevel er det du ønsker - i den uten at det ser påtagelig «gammelt» ut.

Og, altså, til en pris som vi så langt kun har sett på loslitte utgaver av forrige generasjon, de svært kantete 1980-tallsbilene som nå begynner å se daterte ut.

Sjekk førerkortet før du handler

Minibuss-registreringen er selvsagt clouet her. For du trenger altså utvidet førerkort i forhold til hva de fleste av oss besitter for å kunne ratte rundt på dette silkemyke vidunderet.

I annonsene for en del tilsvarende biler har vi lest at det skal være mulig å registrere dem ned til 9-seters personbiler for en rimelig penge, uten særlige inngrep. Om det gjelder her skulle man tro at det da var nevnt i annonsen, ettersom det kunne gjøre markedet langt større enn slik den står. Men det skader jo ikke å sjekke om det finnes en mulighet, dersom du har en gammel drøm om å kjøre rundt i din egen, kritthvite Lincoln limousine.

Eller å bli kjørt i en. For handler du denne, vil vi tro at det vil være mange som har lyst til å prøve seg som sjåfør. Så lyst at de gjerne går ut og åpner døren for deg når du kommer til favoritt-restauranten…

Les også: Noe litt mer moderne? Sjekk denne laaaange Chrysleren...