Så billig får du elbil-bestselgerne nå

Populariteten øker – også i bruktbilmarkedet.

HALV PRIS: Bestselgeren Audi e-tron er en av elbil-bestselgerne du nå får til halv pris på bruktbilmarkedet.
HALV PRIS: Bestselgeren Audi e-tron er en av elbil-bestselgerne du nå får til halv pris på bruktbilmarkedet.

Vi nordmenn har i mange år kastet oss over nye elbiler. Lang ventetid, og hva herligheten vil koste når den en gang kommer, har tradisjonelt ikke sett ut til å legge noen stor demper på halleluja-stemmingen.

Dette i sum har gjort at vi har svært mange elbiler her i landet, og flere skal det bli.

Nye elbiler blir jo på sikt også bruktbiler. For etter hvert som nye modeller og større batteripakker med lengre rekkevidde dukker opp, ønsker mange å bytte.

Det har skjedd mye med både utvalg og priser på brukte elbiler i år. Det har blitt mange flere – og det er ikke lenger så til de grader selgers marked her. Bra for deg som skal kjøpe!

Som så ofte før – biler som selger godt som nye, er også populære på bruktbilmarkedet. Elbil-bestselgerne er ikke noe unntak i så måte.

Vi har plukket ut noen eksempler på nettopp noen år gamle brukte elbiler, som vi mener kan være smarte kjøp nå:

BESTSELGER: I 2020 var Audi e-tron Norges mest solgte bil. Som ny kostet den gjerne rundt 850.000 kroner.
BESTSELGER: I 2020 var Audi e-tron Norges mest solgte bil. Som ny kostet den gjerne rundt 850.000 kroner.

Audi e-tron

Audi e-tron kom i 2019 og tok det det norske folk med storm. Den ble Norges mest solgte bil i 2020. Til tross for noen år på markedet og en ny versjon, Q8 e-tron, rett rundt hjørnet, selger den fortsatt brukbart.

Dette gjør også at det finnes godt med bilen på bruktmarkedet. Noe som igjen påvirker prisene. Mens nybilprisene ofte lå på rundt 850.000 kroner, kan du nå bli eier av en e-tron for under 400.000 kroner.

Det er ikke da en gang nødvendigvis de eldste bilene, men den med minste batteripakke som kom i 2020 og som heter e-tron 50.

e-tron kom med to ulike batteristørrelser som ga en oppgitt rekkevidde på henholdsvis 315 og 400 kilometer.

Dette er en relativt stor og komfortabel SUV, som i tillegg til å se bra ut, har både firehjulsdrift, plass til hele familien og kan trekke tilhenger. Mange av bilene er også godt utstyrt. Det er ikke uten grunn at den var bestselger.

Flere billige elbiler gjør det bedre enn de dyre merkene

BILLIG: Kona er en av flere elbil-suksesser fra Hyundai.
BILLIG: Kona er en av flere elbil-suksesser fra Hyundai.

Hyundai Kona

Koreanske Hyundai har hatt stor suksess med sine elbiler. Først ut var Ioniq i 2016, så fulgte de på med Kona, Ioniq 5 og snart kommer Ioniq 6.

Kona er en kompakt crossover, med forhjulsdrift. Størrelsen gjør at bilen ikke er noen direkte plassmester – hverken i baksetet eller bagasjerom. Foran derimot, er plassen god. Dessuten har hele bilen et moderne utseende som er lett å like, både utvendig og inni. Kona er godt utstyrt fra fabrikk. Sprek er den også, med sine 204 elektriske hestekrefter. Den er nærmest som en god gammeldags GTI på veien, med underholdende kjøreegenskaper.

Dessuten går den langt. Nesten 45 mil er oppgitt rekkevidde på Kona. Nå skifter bilene eier for rett over 200.000 kroner. Det er da snakk om 2019-modeller, som har gått mellom 60.000 og 70.000 kilometer.

Sjokolade-tabben kan koste deg titusenvis av kroner

KUL: I 2019 var Jaguar i-Pace en av de kuleste bilene du kunne eie.
KUL: I 2019 var Jaguar i-Pace en av de kuleste bilene du kunne eie.

Jaguar i-Pace

Søylene over salget gikk i taket og det var fest hos landets Jaguar-forhandlere da i-Pace entret elbilmarkedet. Modellen mangedoblet det norske salget og dette var en av de kuleste bilene man kunne ha tilbake i 2019. Så stoppet det ganske brått opp.

Jaguars første og så langt eneste elbil er en hyggelig opplevelse bak rattet. Den byr på sporty og inspirerende kjøreegenskaper. Plassen er også relativt grei, men ikke så god som i for eksempel Audi e-tron eller Mercedes EQS. Men for en familie uten all verdens plassbehov, duger den. En liten tilhenger kan den også trekke.

Totalt er det solgt over 7.500 i-Pace i Norge. Det er et svært høyt tall, til Jaguar å være. Nå ligger mange hundre av disse ute for salg på bruktmarkedet og prisene presses dermed nedover.

Vi tipper de første bilene snart omsettes for under 300.000 kroner. Vi snakker da om 2019-modeller, som har gått 75.000 kilometer. Startprisen på en helt ny er nå på nesten 850.000 kroner. Da skal det også legges til at modellen her blitt noe oppgradert underveis.

På langtur med elbil? Da blir det mye dyrere å lade

MODEL 3: Dette er den største Tesla-suksessen i Norge så langt. Nå får du den relativt rimelig.
MODEL 3: Dette er den største Tesla-suksessen i Norge så langt. Nå får du den relativt rimelig.

Tesla Model 3

Tesla har hatt betydelig suksess med alle sine modeller, Både S, X og Y. Mest solgt av alle er likevel Model 3. Det med god margin.

Folke-Teslaen ble nettopp en folkefavoritt. God rekkevidde, rask lading, god ladenettverk og høy tech-faktor har nok bidratt til det. Model 3 ble da også Norges mest solgte bil i 2019 og nest mest solgte i 2020.

Bilen var en god del billigere enn både Model S og X, men også en god del mindre og enklere. Uten at det satte noen brems på salget.

På bruktmarkedet ligger det nå over 1.000 slike biler til salgs. De rimeligste får du til 260.000 kroner. Bilen er da fire år gammel, har firehjulsdrift og har passert 100.000 kjørte kilometer.

Les også: Mest mulig plass og rekkevidde? Da har du kommet feil

Forskjeller

Alle de omtalte bilene finnes i flere varianter, i forhold til drivlinjer, batterier og utstyrsnivå. Dette påvirker også prisene på bruktbilmarkedet. Det er også viktig å sjekke hva som gjelder av garantier på de ulike modellene. Noen biler er bruktimportert og kan dermed være annerledes utstyrt. Sist, men ikke minst, er det viktig å sjekke servicehistorikken. Den bør være helt komplett.

Eier du en av disse bilene? Eller en helt annen bil? Fortell oss gjerne om det her:

Se video: Her tester vi en annen brukt elbil-bestselger