Disse sensorene måler avstand til andre objekter   og advarer deg når det begynner å bli farlig nært. Parkeringssensorer var tidligere forbeholdt de aller dyreste bilene, nå får du det på de fleste modellene.
Disse sensorene måler avstand til andre objekter og advarer deg når det begynner å bli farlig nært. Parkeringssensorer var tidligere forbeholdt de aller dyreste bilene, nå får du det på de fleste modellene.

Ryggesensor: Disse små "hullene" kan spare deg store utgifter

Før var det forbehold de dyreste bilene - nå kan de fleste få det.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Vi skal kjøpe ny bil og er i den siste fasen med å bestemme endelig utstyrsnivå på den. Det er jammen mye man får lyst på!

Kona mener vi bør kjøpe med ryggesensorer, mens jeg er veldig i tvil. Har aldri hatt det på noen bil og tenker at det er litt unødvendig. Det koster jo noen tusenlapper, er det penger du eventuelt tror vi får igjen den dagen vi skal selge?


Benny svarer:

Hei sann! Ja å velge utstyr til en nybil kan virkelig være en utfordring. Det er utrolig mye som kommer " i tillegg" på enkelte merker – og det blir fort store penger ut av det hvis du ikke holder deg i skinnet.

Ryggesensorer eller parkeringssensorer startet som skikkelig luksusutstyr, forbeholdt de mest eksklusive bilene. Nå får du det som ekstrautstyr på de aller fleste modellene, som du skriver: Til noen tusenlapper.

Om du trenger det eller ikke, er strengt tatt litt vanskelig å svare på. Det er jo veldig mye vi ikke MÅ ha på bilen. Jeg mener parkeringssensorer faller inn under begrepet "kjekt å ha". De gir ekstra hjelp de gangene du skal parkere i trange luker. De sier også fra om andre hindringer, for eksempel på parkeringsplasser.

Beste bruktbilkjøp? Sjekk kalenderen!

En forsikring

Slik sett kan du jo se på dem som en liten forsikring. Det skal ikke store skaden til før du har betalt dem inn mange ganger. Jeg får av og til henvendelser fra lesere som fått taksert parkeringsskader og som ikke kan tro at sluttsummen kan stemme. Skader du for eksempel både lykt, støtfanger og spoiler, blir det fort veldig mange tusenlapper, i deler, lakk og jobb.

På større biler som SUV-er eller flerbruksbiler kan det være ekstra smart, fordi disse gjerne er mer uoversiktlige.

Her spiller det også inn om det er flere som bruker bilen. De fleste av oss kjenner vel vår egen bil ganske godt og vet hvor vi har hjørnene på den. Men andre som låner og kjører den, har neppe samme oversikten.

Det er vanskelig å si om du får igjen pengene for dette eller ikke, i praksis gjør du nok ikke det. Men dette er helt klart utstyr som gjør bilen mer lettsolgt når den dagen kommer.

Lykke til med utstyrsvalget!

LES OGSÅ: Selger påstår det ikke er noe galt – selv om lampa lyser


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: