Rustne bremser på ny bil
Bør det dekkes av forhandleren? Se hva Brooms bilekspert svarte under nettmøtet

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen her på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre. Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Einar spør:
Hei Benny. For to år siden kjøpte jeg drømmebilen. En kliss ny Volvo V70, og for det meste har jeg vært strålende fornøyd. Det er den mest komfortable bilen jeg noesinne har hatt.
Men nå har det kommet et skikkelig skår i glede. Bremseskivene ser ut til å ha rusta, og det rister i rattet når jeg bremser. Forhandleren sier at dette ikke er en garantisak, men det kan jo ikke stemme. Dette er jo en veldig ny bil, og jeg har ikke kjørt mer enn 12 000 kilometer i året.
Hva skal jeg gjøre?
Benny svarer:
Heisann Einar! Ja, dette er fine biler, som mang en norsk familie drømmer om!
Du er nok desverre ikke den eneste Volvo-eieren som har opplevd at det rister i bremsene. Det er en ganske vanlig feil.
Du spør hva du skal gjøre. Og svaret er enkelt: Bytte bremseskiver. Hvem som skal betale for dette er ikke like enkelt. Du har tydligvis nybilgaranti på denne enda. Men bremseskiver defineres som "slitedel" og jeg vet at Volvo Norge har vært litt kjipe med garantien her. Rett og slett for at det er en del som faktisk skal slites.
Personlig mener jeg at bremseskiver skal holde mer enn to år / 25 000 km. Og anbefaler deg å ta dette med importøren om forhandleren ikke vil hjelpe deg. Lykke til.
Stort arkiv
Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen - klikk her:
Velkommen - og lykke til!
På bruktbiljakt? Sjekk oversikten i Brooms bruktbilguide - klikk her: