Russisk bilindustri er hardt rammet av sanksjoner etter invasjonen i Ukraina. AvtoVAZ som står bak Lada tilbyr nå sluttpakker tilsvarende rundt seks måneders lønn. Foto: NTB.
Russisk bilindustri er hardt rammet av sanksjoner etter invasjonen i Ukraina. AvtoVAZ som står bak Lada tilbyr nå sluttpakker tilsvarende rundt seks måneders lønn. Foto: NTB.

Russiske bilarbeidere får seks månedslønner for å slutte

Krigen i Ukraina har skapt store utfordringer.

Den russiske bilindustrien har blitt hardt rammet av sanksjoner etter invasjonen i Ukraina. Giganten AvtoVAZ som produserer Lada måtte stenge etter bare noen uker. Årsaken var bråstopp i tilgangen på deler.

Nå har en del av produksjonen startet opp igjen, men AvtoVAZ har store utfordringer med deler og har blant annet måttet droppe en del av utstyret som tidligere var vanlig i bilene.

Sluttpakker

Franske Renault har i mange år vært stor eier av AvtoVAZ. I mai kom nyheten om at de solgte seg ut av selskapet for én rubel. En rekke utenlandske ansatte forlot også fabrikkene. Dermed har AvtoVAZ blitt rammet dobbelt: Både på deletilgang og kompetanse.

Målet har tidligere vært å komme opp i en produksjon på 3,5 millioner biler innen 2025. Nå ser det tallet mildt sagt urealistisk ut.

Når produksjonen kuttes, blir det også mindre behov for arbeidskraft. Nå er det kjent at AvtoVAZ tilbyr sluttpakker til de ansatte ved fabrikken i Izhevsk som ligger 120 mil øst for Moskva.

45.000 ansatte i Russland – så trakk de seg ut

Renault har vært store i det russiske bilmarkedet i mange år, blant annet som deleier av AvtoVAZ. Nå har de trukket seg helt ut. Foto: NTB.
Renault har vært store i det russiske bilmarkedet i mange år, blant annet som deleier av AvtoVAZ. Nå har de trukket seg helt ut. Foto: NTB.

Helt frivillig

Her skal det være snakk om engangsutbetaling som tilsvarer rundt seks månedslønner, eller maksimalt rundt 30.000 kroner.

I en uttalelse understreker AvtoVAZ at de ikke planlegger store kutt i arbeidsstokken og at de ansatte står fritt til å ta sluttpakke eller fortsette i selskapet.

Produksjonen går mot slutten – denne får ingen etterfølger

AvtoVAZ er en stor bilprodusent, målet var å komme opp i tre millioner biler årlig fra 2025. Nå skal det bli svært vanskelig for selskapet. Foto: NTB
AvtoVAZ er en stor bilprodusent, målet var å komme opp i tre millioner biler årlig fra 2025. Nå skal det bli svært vanskelig for selskapet. Foto: NTB

Stengte bilbutikker

Det er forresten ikke bare den hjemlige bilproduksjonen som rammes av sanksjonene. En rekke vestlige bilprodusenter har også stoppet salget av biler i Russland og mange bilbutikker er stengt. Det gjør at det russiske bilmarkedet nå ser helt annerledes ut enn før invasjonen.

Å skaffe deler til utenlandske biler som allerede ruller på veiene kan også bli en vanskelig og kostbar jobb. Det gjør at mange eiere kan få store utfordringer om noe går i stykker på bilene deres.

Startet karrieren i NSB – nå er dette sjeldne saker

Video: Her snakker vi Land Rover i størrelse XXL