Ferrari garasjen på Bjørnøy er innredet med fliser på gulvet, isolert og med selvlaget smøregrav. Den tidligere låven inneholder også eget mekkerom, soverom, bar og en fint oppholdsrom. Alt til hobbybruk.
Ferrari garasjen på Bjørnøy er innredet med fliser på gulvet, isolert og med selvlaget smøregrav. Den tidligere låven inneholder også eget mekkerom, soverom, bar og en fint oppholdsrom. Alt til hobbybruk.

Rune har laget drømmegarasjen

Rune Nilsen har innredet garasjen for at den skal passe til kjøretøyet.

Ferrari-garasjen på Bjørnøy inneholder smøregrav, mekkerom, soverom, oppholdsrom og bar.

Hva er det med menn som bruker like mye penger på å innrede garasjen som deres bedre halvdeler bruker på å møblere stuen?

– Det er jo interessen for bil og motorsykler. Den har jeg hatt siden jeg var så stor, sier Rune Nilsen til RA, og holder hånden en halvmeter opp fra garasjegulvet.

Del med dine Facebook-venner

Ikke et hvilket som helst garasjegulv, men fliselagt med italienske fliser i racingmønster. Ikke så rart, så lenge det er en Ferrari Mondial T som bor i garasjen.

Bar, mekke- og soverom

Garasjen er en del av en tidligere låve fra 1856, som Nilsen har restaurert.

Nå har låven på Bjørnøy blitt til garasje, oppholdsrom, mekkerom, soverom og alt en trenger for å overleve med bilhobbyen.

– Vi er en gjeng som møtes her flere ganger i året. Prater bil og koser oss, sier Ferrari-eieren og smiler.

Og trenger de noe å drikke, er det både vin og konjakk med Ferrari-logoen i garasjebaren.

Vi blir stadig flere – menn i sin beste alder som lever ut guttedrømmen om å eie drømmebilen, eller motorsykkelen vi drømte om da vi var 18 år.

Startet med modellbiler

Det starter gjerne med å skaffe seg en modellbil, Rune Nilsen har 36 Ferrarier i 1:18 størrelse, men mopedene er i full størrelse.

– Denne mopeden er sjelden. Det er en norskprodusert elektrisk moped. Dette er en av fem produserte. Den hadde verdensrekord i sin tid, med en kjørelengde på 232 kilometer før lading, sier Nilsen og viser fram vidunderet på mekkerommet. Her står også en sjelden Suzuki med wankelmotor og flere andre tohjulinger.

– Jeg har fire NSU-mopeder, og har også to NSU-biler. En litt sær interesse jeg har hatt siden barndommen, forteller Nilsen, som er leder i Rogaland NSU Klubb.

De kjøretøyene står på klubbens lokaler på Klepp.

Garasjen er full av effekter som viser hvilket bilmerke det handler om, men har også noe så sjeldent som en smøregrav.

– Jeg måtte lage den for å ta service på Ferrarien. Det er for lavt under taket til en løftebukk, og så lenge det hadde vært en gjødselskjeller under garasjen, støpte jeg nytt gulv med innlagt smøregrav, forteller Nilsen og viser hvordan han kan stå under bilen å skru.

Når han er ferdig med mekkingen, kan han sette seg i garasjebaren og planlegge den neste delen eller modellbilen som skal kjøpes på eBay.

Rune Nilsen foran Ferrari-garasjen på Bjørnøy. Foto: Erik Holsvik
Rune Nilsen foran Ferrari-garasjen på Bjørnøy. Foto: Erik Holsvik

Les flere bil og motorsaker i Rogalands Avis motormagasin her

LES OGSÅ: Joda, dette er en garasje!