Romskip på hjul
Du avgjør hva som blir tiårets bil. Vi har valgt 20 kandidater - og presenterer én hver dag. Klikk her for å stemme:

Det var vel en og annen pensjonist som satt kamferdropset i halsen da Honda lanserte sin åttende generasjon Civic!?!
Honda har en nesten schizofren bilhistorie. De kan lage ultratrauste biler med like mye karisma som en ansatt i likningsvesenet, så kan de druse til med biler som går rett i hjerterota (les: Integra-R, Prelude, NSX etc.)
Med sjel
Civic startet livet som en ganske alminnelig japansk småbil. Uten alt for mye sjel og følelser, selv om utseendet var bittelitt annerledes, kunne den ta sine passasjerer driftsikkert fra sted til sted.
Den utviklet seg til å bli en større og større bil, og hoppet raskt opp fra Polo- til Golfklassen. Og med tredje generasjon, så hoppet den enda videre. Da kom den i standard karosserivariant, men også som en slags stasjonsvogn (Shuttle), og en Coupé. Den sistnevnte var den legendariske CRX, som var bilen som plantet følelse og sjel i Civic.
Trist oppgave
Både tredje og fjerde generasjon holdt det gående, men så bremset utviklingen, byttet spor - neste stasjon ble mann med hatt. Honda Civic ble noe av det trausteste man kunne få på bilmarkedet. En del av dette kan nok skyldes at bilen stadig mer ble tilpasset det amerikanske markedet.
Uansett, som biljournalist var det en trist oppgave å skulle skrive test på Honda Civic av forrige generasjon. Du vet at fabrikken har så mye å by på, spesielt når det gjelder motorteknologi (her er Honda kanskje verdens flinkeste), men også innen andre ingeniør-områder. Med det i bakhodet kunne man havne på antidepressiva ved testkjøring av den utgåtte Civic.
Revolusjon
Men da nye Civic traff bilmarkedet i 2006 - så var det revolusjon! Et designkonsept satt i live med kun få forandringer. Et romskip på hjul, en futuristisk stilstudie man sjelden har sett maken til.
Interiøret er like futuristisk som eksteriøret, og du får virkelig romskipfølelsen. Det er nok av knapper, men alt er forholdsvis lettforståelig, og dashbordet er vinklet ergonomisk rundt føreren.
Endelig fikk vi en Honda Civic som gjorde ære på fabrikken, derfor er den nominert på lista over 10-årets biler.